Ce inseamna pentru tine traditiile si obiceiurile?
„Pentru mine, traditiile si obiceiurile sunt o dimensiune putin cunoscuta si insuficient explorata in istoria si identitatea noastra ca popor. Multi dintre noi au redus traditiile si obiceiurile la umblatul cu uratul, la ruralitate, sau stagnare. Pentru mine acestea sunt elemente, care ne vorbesc despre mitologia noastra, credintele vechi, modul de viata a stramosilor, preocuparile lor, principiile de functionare a societatii de atunci si de acum. Personal prin aceste proiect imi raspund la foarte multe intrebari. „De ce societatea noastra functioneaza anume asa si nu altfel? De ce credem ca viata trebuie sa fie traita intr-un anumit mod? De ce ne este greu sa acceptam anumite schimbari?”.
Credeti ori nu, radacinile multor comportamente ale noastre sociologice si economice se gasesc in folclor. Tot in folclor putem gasi raspunsuri la intrebari existentiale sau frustrari ca neam si individ. De exemplu, de ce am fost un popor preponderent agrar? De ce am fost un popor mioritic? De ce taiem porcul inainte de Craciun? De ce sarbatorim Craciunul in general? De ce facem anumite mancaruri? De ce facem mese abundente de sarbatori? De ce grabim tinerii la casatorie? De ce ne judecam semenii? De ce avem atitudinea fata de bani pe care o avem? De ce ne temem de anumite animale, iar de altele nu? Unele teme par sa fie legate de superstitii, sau practici religioase. Dar majoritatea au un subtext folcloric mult mai semnificativ si sunt mai vechi decat crestinatatea noastra”.
Ai o traditie preferata, poate o mancare traditionala, o sarbatoare, etc.?
„Mie nu-mi place sa reduc folclorul nostru la o traditie sau mancare. Nu cred ca as putea alege, exact cum mama nu are un pui preferat. Dar am cateva subiecte, care ma fascineaza intr-un mod deosebit. Imi plac practicile si traditiile de reinnoire a timpului. De exemplu curatenia si pregatirea corpului, locuintei si a sufletului inainte de evenimente astronomice majore (solstitii, echinoctii), care se suprapun calendaristic (nu din coincidenta) cu sarbatori religioase majore (Craciun, Pasti etc.). Imi plac scenetele cu animale (capra, ursul, vulpea). Aceste animale de obicei sunt reprezentari zoomorfe ale unor zei arhaici, care mor si se renasc (exact ca pasarea Fenix), la intersectia timpurilor (de exemplu la Revelion).
Stiati ca noi avem pasare Phoenix? Nici eu nu stiam. Capra din sceneta de Revelion, de exemplu, moare si este inviata, precum moare anul vechi si se naste anul nou. Imi place conceptul de colindat. Colindatul candva se facea nu doar la sarbatorile de iarna, dar la intersectia perioadelor agrare, primavara, vara, toamna, pentru a ura comunitatii belsug si abundenta. Nu degeaba se spune ca nu putem sa refuzam colindatorii. Actul colindatului este un act de incluziune sociala. Venim la tine pentru ca esti al nostru. Imi place sorcovitul, prin care copiii joaca rol de magicieni protectori ai comunitatii. In general, este impresionant rolul copiilor in folclor. Ei sunt un fel de intruchipare a mosilor stravechi. Ei pot sa schimbe vremea. Ei au puteri magice si sunt in uniune cu natura si zeii stramosi. Faptul ca anume copiii practica anumite ritualuri de sarbatori nu este o coincidenta”.
Cum ti-a venit aceasta idee neobisnuita, de a desena covorul, dar si de a coase pelerine cu un astfel de print?
„Prima mea ilustratie in cadrul acestui proiect a fost o capra, imbracata intr-un covor tesut traditional. Acesta este costumul caprei in multe regiuni. Un an mai tarziu, am capatat niste programe de desen digital mai smechere si am dezvoltat mai mult skill, bineinteles. Mi-a venit o idee sa revin la Capra mea, dar sa fac ceva maret, impresionant. Am desenat trei Zeite Capre, imbracate in hainele lor traditionale si le-am postat pe pagina de Instagram a proiectului.
Doua capre aveau imbracaminte confectionata din covoare traditionale. A treia avea haina din zdrente
colorate. O creatoare de haine din Bucuresti, din comunitatea Subcarpati m-a gasit pe Instagram si mi-a propus o colaborare. Ea a vazut pelerinele caprelor si mi-a propus sa confectionam o pelerina de Zeita Capra, sa aducem pelerina in lumea fizica. Eu am facut designul grafic, iar ea a cusut pelerina in atelierul sau. Acum aceste pelerine se bucura de stapane zeite noi, imprastiate pe toate continentele”.
Cat timp iti ia sa creezi o ilustratie digitala?
„O ilustratie in general poate sa-mi ia de la 4 pana la 40 de ore, in dependenta de complexitatea desenului. Asta numarand doar orele in care tin efectiv stiloul de desen in mana. Dar trebuie luate in calcul si orele de research, contemplare si rotunjire a ideii, schita, modificarile, ajustarile si postarea pe Instagram propriu zisa. La asta se adauga tot lucrul de promovare, discutiile cu publicul, sau clientul (cand e vorba de o comanda). Ceea ce postez eu pe pagina este rezultatul slefuit a mai multor fluxuri de lucru. Toata masa de munca din spate nu este vizibila. Si cred ca asa e corect. Sunt perfectionista si vreau sa ofer publicului cea mai frumoasa si cea mai lucrata postare. Covorul-pelerina, care a fost eventual croit, mi-a luat cel putin 30 de ore. A fost cel mai asiduu design de pana acum”.
Am observat ca pentru a prezenta pelerina, ai ales capra, imbracata in straie populare. De ce ai optat anume pentru capra si nu pentru un alt animal?
„Cu o capra am pornit proiectul. Cu o capra am sarbatorit aniversarea proiectului si tot capra mi-a creat deschideri si oportunitati noi. Din punct de vedere a costumatiei in scenetele de iarna, vesmantul caprei mi se pare cel mai bogat si complex. Puteam sa fac un urs, care joaca acelasi rol, sau o turca, o vulpe. Dar capra pentru mine ocupa un loc aparte. Ma gadila anume idea asta de a produce un obiect modern fain, care sa reflecte un element folcloric prin excelenta”.
Cine comanda mai des pelerinele?
„Eu nu ma ocup de distribuire. Atelierul cu care am colaborat o face. Insa din ce imi povesteste colega mea din atelier, pelerina se comanda atat in Romania, cat si peste hotare. Stiu ca au ajuns cateva in SUA, altele in UE, chiar in Belgia”.
Cine ti-a insuflat dragostea fata de portul national moldovenesc?
„Sincer, nu stiu. Nici nu stiam de fapt ca am o afinitate pentru asa ceva. Pentru mine folclorul e pasionant ca o stiinta, un univers. Vestimentatia e doar o categorie, o particica din el. Dar pot sa mentionez ca in copilarie frecventam cercuri de dans popular. Iar la concerte purtam costume populare, bineinteles. Nu-mi dadeam bine seama despre semnificatia acestor broderii. Stiam doar ca e o munca asidua, reflectata in costul acestor costume.
Cu timpul am invatat ca fiecare forma, broderie, culoare au o semnificatie particulara si transmit un mesaj de la persoana care a efectuat aceasta broderie. Costumele noastre populare au inspirat multi artisti si designeri, care au acordat folclorului nostru merit, sau nu au facut-o. Henry Matisse de exemplu a dat acest merit. Alte case de moda nu au facut-o si continua sa nu o faca, ceea ce mi se pare o tragedie pentru creatori si etica de lucru a designerilor. Cand suntem inspirati de undeva, o spunem. Asta nu ne arata mai slabi sau neoriginali, ci din contra, mai increzatori. Din acest motiv respect mult lucrul pe care il face La Blouse Roumaine, revindecand aceste merite”.
Dupa parerea ta, tinerii din Moldova evita tot ce este legat de traditiile noastre sau invers?
„Mie mi se pare ca tinerii au interes pentru asa ceva, mai ales cand folclorul le este comunicat intr-un mod logic, nu pentru ca asa trebuie, ori asa se face. Majoritatea publicului meu sunt tineri intre 25 si 35 de ani. Ei sunt foarte angajati cu tot contentul pe care il produc si au un interes dinamic fata de temele pe care le tratez. Probabil multa lume confunda folclorul cu nostalgia fata de trecut sau refuzul de a accepta progresul. Aceste lucruri nu merg neaparat mana in mana.
Folclorul e parte din identitatea noastra ca popor, parte din istorie si filozofia noastra despre viata, ca indivizi si membri ai unei societati. Cand fac o postare despre careva subiect si explic de unde vine respectiva traditie si de ce se practica, oamenii sunt uimiti ca totul are sens si ca se unesc capetele de ata intr-un fir logic. Daca am comunica aceste subiecte in mod logic, oamenii ar fi mai putin sceptici fata de ele. Asta se refera la folclor si la toate aspectele vietii”.
Sursa FOTO: Instagram