Inga Platon, psihoterapeut, a explicat ce presupune dependența de shopping:„Dependența de cumpărături, cunoscută și sub denumirea de oniomanie sau sindromul cumpărătorului compulsiv, este o tulburare comportamentală caracterizată printr-o nevoie incontrolabilă de a face achiziții. Acest comportament depășește simpla plăcere de a cumpăra și devine o activitate compulsivă și deseori distructivă. Dependența de cumpărături este o formă de adicție comportamentală, similară cu jocurile de noroc sau cu dependența de Internet, și poate avea consecințe grave asupra vieții individului”.
Această dependență are manifestări diferite de la o persoană la alta, a mai ținut să menționeze specialistul: „Persoanele dependente fac achiziții fără a reflecta asupra necesității lor, adesea, cumpărând obiecte de care nu au nevoie sau pe care nu și le pot permite. De asemenea, ele petrec ore întregi în magazine sau online, navigând și achiziționând produse, iar după achiziții, pot simți o euforie temporară, urmată de vinovăție, rușine sau regret”.
„Persoanele dependente pot ascunde achizițiile sau minți despre ele pentru a evita judecata sau conflictele cu cei apropiați. Relații personale, responsabilități profesionale și alte obligații pot fi neglijate în favoarea cumpărăturilor”, a enumerat Inga.
Dependența de shopping poate fi cauzată de o multitudine de factori psihologici. „Cumpărăturile pot servi ca o modalitate de a reduce stresul și anxietatea, ele pot oferi un sentiment temporar de fericire și satisfacție, ameliorând temporar simptomele depresiei sau sentimentele de singurătate. De asemenea, femeile care se confruntă cu probleme de încredere în sine pot folosi cumpărăturile pentru a-și îmbunătăți imaginea personală și pentru a se simți mai bine în pielea lor”, a povestit psihoterapeutul.
„Înțelegerea acestor factori poate ajuta la dezvoltarea unor strategii, de prevenire și intervenție personalizate, care să abordeze nu doar comportamentul de cumpărare, ci și cauzele profunde ale acestuia”, a explicat Platon.
SURSĂ FOTO: Facebook/ Inga Platon, Google