Logopedul Parascovia Cojocari a explicat care sunt cele mai frecvente probleme de vorbire și limbaj întâmpinate de copii: „Cele mai comune sau cele mai des întâlnite tulburări de limbaj sunt cele de pronunție, când copilul nu poate articula unul sau mai multe sunete. În ultima perioadă, observ o creștere alarmantă a tulburărilor de dezvoltare a limbajului, aici sunt incluse întârzierile în dezvoltarea limbajului și de comunicare”.
De asemenea, specialistul a prezentat semnele care indică necesitatea consultării unui logoped: „Dificultățile de vorbire sau limbaj se pot identifica cel mai simplu prin observația copilului. Ar trebui să apelăm la un specialist dacă copilul are 2 ani și nu realizează instrucțiuni simple, nu este cointeresat de interacțiunea cu alte persoane, nu articulează cuvinte și nu formulează propoziții scurte. Atunci cănd are vârstă de 4-5 ani și nu pronunță toate sunetele, formulează propoziții dar cu dificultate: nu declină, nu utilizează prepozitiile, conjuncțiile sau nu conjugă acțiunile. La fel, sunt teste specifice, norme de dezvoltare a limbajului care ajută specialistul în a indentifica dificultățile de vorbire și limbaj”.

În terapia logopedică, metodele și tehnicile prin care se lucrează cu cei mici sunt interconectate, astfel, este dificil de identificat care sunt cele mai importante. „În terapia logopedică e dificil să selectezi un top al metodelor, deoarece ele sunt interconectate. Începând de la exerciții de motricitate general, respirație, exerciții pentru dezvoltarea auzului fonematic, mobilitatea aparatului articulator”, a menționat Parascovia.

Familia, de asemenea, trebuie implicată în procesul de terapie.„O recomandare imporantă pentru familii ar fi comunicarea, în dependență de nivelul de dezvoltare al limbajului sau etapa de recuperare. De exemplu, la copii de 2-3 ani se recomandă să numim obiectele, acțiunile, să vorbim în propoziții scurte, repetitive, să provocăm copii să repete onomatopeele, interjecțiile și cuvintele scurte. În cazul tulburărilor de pronunție, la etapă incipientă de recuperate se pune accent pe dezvoltarea auzului fonematic (diferențierea sunetelor), stimularea mobilității și coordonării aparatului articulator”, a spus specialistul.
Secretele relațiilor fericite! Psihologul Lilia Dubița are câteva sfaturi pentru tine
Logopezii colaborează cu alți specialiști, cum ar fi psihologi sau educatori, pentru a sprijini dezvoltarea limbajului copilului: „Din practica mea de lucru, în ultimul timp, am observat doar un procent foarte mic de copii care prezintă doar deficient de limbaj. Mjoritate prezintă și tulburări de dezvoltare cognitiv-comportamentale și de comunicare. La etape de depistare, psihologul este necesar anume pentru a satabili nivelul de dezvoltare cognitiv-emoțional și de comportament. În etapă de recuperare e necesară o colaborare strînsă cu psihopedagogul, educatorul și logopedul”.

SURSĂ FOTO: Google
Autor: Nicoleta Albot