De cand era mica, Olga visa sa devina profesoara. Dragostea pentru aceasta nobila profesie i-a fost cultivata de familie, dar si de invatatorii de la scoala primara, pe care ii respecta si ii iubea nespus. Olga si-a inceput cariera de profesoara la un liceu din Milestii Mici, iar din 2013 activeaza in calitate de profesoara de fizica si robotica educationala la liceul teoretic Petre Stefanuca” din Ialoveni. In 2016, odata cu lansare proiectului national „Clasa Viitorului”, Olga a descoperit sistemul de predare digital. Acest sistem, care aborda altfel procesul de predare, a intrigat-o, dar a si a motivat-o sa se perfectioneze si modernizeze.
„Lectiile de fizica au devenit mult mai interesante, nu atat de dificile pentru elevi, interactive si desigur atractive. Datorita acestor schimbari in atitudinea fata de ore, eu si elevii mei avem o stare de bine atunci cand incepe lectia, indiferent daca e format online sau cu prezenta fizica. Pentru multi elevi a disparut frica „eu nu voi reusi la fizica”, pentru ca instrumentele digitale ofera modalitati de diversificare a sarcinilor elevilor, si-i motiveaza astfel sa studieze continuu.”, spune Olga.
Tehnologiile inovative si instrumentele digitale ofera o noua viziune procesului educational. Profesorul are la dispozitie o gama larga de resurse, care reprezinta o punte spre schimbare, pentru a corespunde cerintelor generatiei de elevi nativi digitali, favorizand totodata calitatea si interactivitatea actului instructiv-educativ. Olga Balmus este una dintre profesoarele care a atins succesul in acest domeniu inovativ, iar recent a primit titlul de Ambasador Digital in cadrul proiectului „Clasa Viitorului”
„Desigur ca am avut emotii la superlativ cand am castigat acest titlu. Totodata, acest titlu a adus cu sine si noi provocari. Incerc sa raman un model de implicare, de relationare pentru colegii mei, oferindu-le exemplul propriu, ca sa participe la diferite concursuri si sa-si dezvolte aptitudinile. Doar astfel vom putea contribui la promovarea unor valori frumoase in societate.”, spune Olga.
In cadrul orelor de robotica, Olga Balmus foloseste setul de inventica Makey Makey, un instrument modern de educatie, care aduce implicarea elevilor la un alt nivel de interactivitate.
„Setul de inventica Makey Makey contine mai multe componente ce pot rezona cu predarea multor concepte, nu doar fizica. Este un kit care poate fi integrat cu usurinta in procesul de predare-invatare-evaluare, pornind de la educatia muzicala, pana la geografie, istorie, limba si literatura romana, crearea diferitor jocuri inteligente etc., deoarece kitul poate fi utilizat si impreuna cu editorul grafic Scratch. Implementarea acestuia in cadrul orelor de curs va da o noua dimensiune abordarii STEAM, care ia amploare in ultima perioada. Pe langa asta, impreuna cu elevii desfasor si ore de robotica educationala unde, distrandu-ne, invatam elemente de programare, constructie a diferitor mecanisme robotice. Participam activ in cadrul concursurilor nationale SumoBot Challenge – o competitie care pune in aplicare legi fundamentale ale fizicii, dupa care la fel ne implicam in competitia nationala First Lego League Moldova. In cadrul acestui concurs am obtinut performante frumoase alaturi de prima echipa de fete PowerPuff, promovand astfel numele liceului teoretic „Petre Stefanuca” la nivel national, dar si international. Anul acesta, 3 fete din echipa au participat alaturi de alti coechipieri in concursul First Global Challenge 2020.”, sustine Olga.
„Clasa Viitorului” se bazeaza pe reusitele proiectului national de Robotica Educationala, ambele initiative de educatie STEAM (stiinta, tehnologie, inginerie, arta, matematica). Acestea duc la transformarea sistemului educational din tara, subliniind importanta domeniilor stiintifice, tehnologice, inginerie, arte, matematica, antreprenoriat si proiectare, pentru cultivarea abilitatilor si a competentelor secolului XXI.
„Proiectul „Clasa Viitorului” a venit sa redimensioneze procesul de predare- invatare-evaluare. Acest proiect are menirea de a promova schimbarea, care era atat de necesara si evidenta in noile conditii. Ne-am adaptat la aceste conditii, datorita faptului ca promotorii acestor schimbari au avut incredere in fiecare dintre noi, profesorii, ne-au oferit multiple posibilitati de crestere profesionala, prin cursurile de formare continua si adaptate strict la necesitatile actuale ale sistemului educational. Ne-au motivat si incurajat sa continuam ceea ce facem, pentru ca suntem veriga indispensabila a educatiei.”, spune Olga.
In cadrul orelor de fizica, Olga utilizeaza diverse tehnologii digitale, cum ar fi aplicatiile din Suita Google, care-i permit o colaborare extraordinara cu elevii.
„Aplicatia Classroom reprezinta clase virtuale unde plasam diverse materiale discutate in clasa, teme pentru acasa. Aici elevii incarca sarcinile rezolvate, eu le evaluez, comentez, totul intr-un spatiu privat. La fel se poate genera un catalog cu reusita elevilor. Jamboard este o tabla online, un instrument de colaborare in timpul lectiei, dar si al sarcinilor pentru acasa. Mai folosesc Google Docs in cadrul orelor, atunci cand doresc sa realizez o analiza SWOT a unui subiect teoretic discutat, prezentari Google pentru a da un suflu nou lectiei, formulare Google cu ajutorul carora creez evaluari formative, dar si sumative. Pe langa aceste instrumente mai utilizez si echipamente digitale, precum Snap Circuit – circuite electronice cu care am realizat cu succes lucrari practice in acest an, am analizat conductibilitatea electrica a diferitor medii lichide, legile electrolizei; ochelari VR cu ajutorul carora am explorat universul in cadrul orelor de astronomie. Ozobotii au servit drept echipament, cu care elevii au realizat activitati STEAM din cadrul Curriculumului la disciplina „Fizica”. Cu Makey Makey am creat circuite simple impreuna cu elevii, unde am inlocuit intrerupatorul traditional cu unul confectionat din materiale reciclabile si adaptat la functionalitatea kitului. Mie imi place sa descopar lucruri noi de aceea voi continua sa perseverez in cunoastere.”
Olga Balmus reprezinta noua imagine a personalitatii din domeniul pedagogic. Prin ambitie, curiozitate si dorinta de a oferi sistemului educational o amprenta contemporana, Olga promoveaza o educatie corespunzatoare necesitatilor secolului XXI, si ne demonstreaza ca o educatia calitativa si moderna este posibila si acasa, in Republica Moldova.
*Acest articol este un produs comercial