Comunicarea eficienta este cea care se bazeaza pe ascultarea atenta, empatica, necritica, eliberata de propriile judecati si opinii, care surprinde nevoile celuilalt, asteptarile lui de la tine, ca partener de dialog. Cel care comunica cel mai eficient este cel mai bun ascultator, este cel care transmite un mesaj autentic conform cu ceea ce gandeste si il transmite pe limbajul celui caruia i se adreseaza, fiind preocupat de modul in care este inteles de catre interlocutor, cerand feedback permanent, in urma caruia isi ajusteaza mesajul pentru a transmite corect informatiile. Comunicarea este rezultatul unei relatii, indiferent, cat de scurta durata este.

 

 

O forma de relatie se construieste de la un prim contact, de la o pri­ma impresie (aspectul exterior, prezentarea), cuvintele alese fiind decisive in acest sens. O comunicare eficienta se face in contextul unei relatii bazate pe respect, incredere, ascultare, atentie, oglindire. Intr-un astfel de context relational, doi oameni pot comunica eficient chiar si in absenta cuvintelor. Majoritatea problemelor cu care ne confruntam in relatiile noastre, apar din cauza ca nu stim sa comunicam in mod eficient. Si tocmai aceasta comunicare deficitara declanseaza in interiorul nostru cele mai grave probleme de santate si cele mai mari nereusite. In momentul in care vom invata cum sa comunicam, vom avea posibilitatea sa reducem considerabil stresul din viata noastra si sa dezvoltam relatii sanatoase si fericite.

 

 

Pentru a fi eficient in comunicare, este bine sa va centrati pe fapte si nu pe persoane: un comportament poate fi mai usor modificat, daca este necesar, decat poate fi modificata o personalitate. De aceea, este mai eficient sa spuneti: „Ai gresit asta si asta”, decat „”Esti un incompetent!”. Celalalt va intelege mai usor ce are de facut in viitor.

 

In mesajele pe care le transmiteti, este recomandabil sa existe o congruenta intre ce spuneti, ganditi si simtiti fata de problema respectiva. Congruenta poate fi o problema atat cu mesajele negative (in loc sa dam o veste proasta, sa spunem ce gandim de fapt, preferam sa „aranjam” realitatea astfel incat sa sune bine), cat si cu mesajele pozitive (unii sefi gasesc ca fiind extrem de dificil sa laude o munca bine facuta).

 

Ascultarea activa implica a arata interlocutorului ca ai ascultat si ai inteles ce a spus. Presupune a confirma niste fapte descrise sau a constientiza un mesaj emotional Sunt situatii in care ceilalti formuleaza cereri ce ne sunt imposibil de indeplinit. Un aspect deosebit de important si definitoriu al comunicarii asertive este priceperea cu care putem sa spunem NU fara sa jignim, dar si fara sa ne simtim vinovati.

 

Perfecte