Anemia
Multe femei sufera de anemie feripriva. Unul dintre simptomele acestui tip de anemie este senzatia de epuizare. Vegetarienii, femeile active si persoanele care urmeaza diete stricte prezinta un risc mare de a dezvolta o astfel de anemie. Alimente bogate in fier, precum carnea, cerealele si semintele pot pastra un nivel optim al fierului in organism. Fructele si legumele cu un continut mare de vitamina C sunt recomandate de asemenea, in special pentru faptul ca vitamina C ajuta la absorbtia fierului in organism.

 

Alergiile necunoscute
Numeroase persoane care se plang de scaderea nivelului de energie nu realizeaza ca pot suferi de alergii. Histamina si alte substante eliberate in organism in timpul unei reactii alergice pot determina aparitia unei senzatii de oboseala. Alergiile te mai impiedica sa respiri normal, ceea ce va afecta modul in care muschii tai vor fi oxigenati.

 

Glicemia
Chiar inainte de a te trezi, corpul tau elibereaza un “val” de energie. Dar daca nu te realimentezi cu micul dejun, nivelul de energie scade brusc. Daca recurgi la alimente nesanatoase precum dulciurile sau chipsurile, vei avea energie pentru o scurta durata, in timp ce fibrele si proteinele iti ofera energie pentru un timp mai lung.

 

Medicamentele
Unele medicamente, in special anticonceptionalele si cele care controleaza presiunea sanguina, iti pot afecta nivelul de energie. Daca suspectezi ca un astfel de medicament iti da starea permanenta de epuizare, discuta cu medicul tau pentru ca medicamentul respectiv sa fie inlocuit, daca este posibil.

 

Somnul
Calitatea somnului poate avea un efect la fel de mare precum durata acestuia. O femeie poate petrece opt ore in pat, dar daca nu are parte de un somn neintrerupt, a doua zi se poate simti obosita. O metoda buna de a creste calitatea somnului este miscarea. Exercitiile fizice facute regulat, in timpul zilei, te ajuta sa ai un somn mai odihnitor. Nu face miscare cu putin timp inainte de a te culca.

 

Depresia
Chiar si formele usoare de depresie sau anxietate sunt asociate cu nivelul scazut al serotoninei, o substanta din creier care afecteaza energia sau starea de spirit. Medicamente cu rolul de a stimula productia de serotonina pot fi luate in calcul, daca sunt recomandate de medic. Si exercitiile fizice au rolul de a stimula producerea serotoninei.

 

Modul de gandire
Nu este deloc surprinzator ca optimistii au mai multa energie decat pesimistii. Cu cat esti mai optimista, cu atat iti creste energia si scade tensiunea. Cand energia creste si tensiunea scade, esti mai productiva pentru ca te poti concentra, poti invata mai repede si poti retine mai mult. Ca sa te transformi intr-o persoana optimista, concentreaza-te asupra solutiilor, nu asupra problemelor. De exemplu, in loc sa te plangi de seful tau, gandeste-te la solutiile care te ajuta sa iti imbunatatesti cariera. Chiar si schimbarile mici au un efect benefic.

 

Nu da vina pe mostenirea genetica
Oamenii se nasc cu anumite predispozitii, dar asta nu inseamna ca mostenirea ta genetica este responsabila de lipsa de energie de care suferi. Schimbarea stilului de viata, adoptarea unei diete cat mai sanatoase si a unui program regulat de exercitii fizice au un impact mare asupra felului in care te simti. De exemplu, copiii care au un stil de viata activ, fac exercitii regulat si se joaca in aer liber, tind sa se transforme in adulti activi, spre deosebire de cei care au o copilarie sedentara.


Ciclul menstrual
Energia unei femeie depinde foarte mult si de ciclul sau menstrual. Exista o oscilatie a starii de spirit si a calitatii somnului. Sindromul premenstrual face femeile sa se simta lipsite de chef de viata; energia creste dupa menstruatie si inaintea ovulatiei.


Lumina
Primavara pare a fi cel mai “energizant” sezon al anului, in timp ce iarna se afla la polul opus. Majoritatea oamenilor sufera de o forma usoara de depresie in anotimpurile reci. Lumina soarelui are un efect benefic asupra starii de spirit, din aceasta cauza ne simtim bine vara. De aceea, nu rata ocazia de a petrece zilnic in jur de 30 de minute in aer liber, in special dimineata.

 

Daca nu gasesti o cauza evidenta a lipsei tale de energie, incearca sa tii un jurnal zilnic in care sa notezi ceea ce mananci, cat de bine dormi, etapele ciclului menstrual si obiceiurile in ceea ce priveste exercitiile fizice.

 

Dupa doua saptamani poti identifica anumite greseli in stilul tau de viata care iti afecteaza nivelul de energie: un program prea incarcat la serviciu, mese nesanatoase sau chiar lipsa unor mese in timpul zilei. De asemenea, gandeste-te la ceea ce s-a schimbat in viata ta in ultima vreme: o noua sarcina la locul de munca, problemele de sanatate ale unui membru al familiei, etc.

www.perfecte.md