Carne de pui, de porc sau de vita, micii sau aripioarele la gratar, marinate dupa retete speciale si asortate cu ketchup si sosuri picante. Nu intotdeauna corect. Nu intotdeauna util pentru sanatatea noastra.

 

Sa renuntam la frigarui? Nu e neaparat. Sa-l facem mai sanatos? Posibil si recomandat. Carnea. Indiferent de tipul de carne, pentru care optati- puneti accent pe calitate:
 
- Carne proaspata, procurata din locuri autorizate, cu certificatul sanitaro- veterinar la ordinea zilei. Conditiile de comercializare conteaza- frigiderul, curatenia, manusile si sortul comerciantului.
 
- Opteaza pentru animalul- olimpic, care a avut posibilitatea sa alerge si sa pasca pe imas, nu doar sa fie hranit artificial, fara a face miscare. Astfel vei primi intreaga gama de nutrienti- Fier, seleniu, zinc, vitaminele grupei B si mai multa Vitamina A si E.
 
- Nu din carne congelata. Jumatate din substantele nutritive, zero gust si aroma.
 
- Nici din animale recent sacrificate. Minim 12 ore pentru odihna si 12 pentru marinare

 

 

Modalitatea de preparare. Optand pentru gratar, supui de fapt carnea prelucrarii la temperaturi de peste 200 grade Celsius. Aceasta aduce cu sine si compusi chimici nocivi, de pe urma descompunerii grasimilor. Asocierea lor cu cancerul pancreatic si cel de colon este stiintific demonstrata. Pentru a reduce cantitatea lor:
 
- Intoarce carnea mai des in timpul prepararii
 
- Evita formarea crustei negre. In caz contrar, elimina-o de pe suprafata carnii inainte de consum
 
- Opteaza pentru o marinare corecta
 
Cealalta extrema ar fi carnea insuficient prelucrata termic. Salmonella, Escherichia coli, indigestia. Verifica taria carnii inainte de a o pune in farfurie.
 

 

Metoda de marinare. Aici fantezia si traditiile ne pot duce departe- de la apa carbogazoasa si vinul rosu pana la smantana si iaurt. Nutritionistii insa recomanda utilizarea uleiului de masline, sucului de lamaie sau viului rosu si a usturoiului. Pentru a reduce compusii chimici rezultanti pana la 90 %. Ceapa, piperul negru, boia de ardei dulce, frunze de dafin- toate dupa preferintele individuale. Dar nu prafurile cu adaosuri chimice din comert- pentru ca sanatatea conteaza mai mult.
 

 

Combinarea. Poti prepara carnea corect. Dar in cazul, in care o asociezi cu maioneza, ketchup-ul din comert, snack-urile hipercalorice si patiseria- adaugi, de fapt, dauna produsului finit. Pentru ca ingreuneaza digestia. Pentru ca dorinta ta de a consuma ceva sanatos, a fost de-a dreptul distrusa. Opteaza pentru:
 
- Sosuri sanatoase, precum cele pe baza de smantana, iaurt grecesc si rosii proaspete
- Salate verzi si legume coapte
- Paine din secara si faina integrala
- Fructe in pozitia de desert
 

 

Nu rata sansa sa ai un frigarui sanatos. Actualizeaza traditiile conform cerintelor alimentatiei echilibrate. Fii atent la alegerea ta!

 
Maria- Victoria Racu,
Medic- nutritionist, Fundatia Bitonic
https://www.facebook.com/fundatiabitonic/?ref=bookmarks
www.fundatia.bitonic.md

Perfecte