Stresul poate fi definit atat din perspectiva cauzei cat si din cea a efectului. Psihologul Aurelia Balan-Cojocaru ne asigura ca in fizica, stresul este acea forta capabila sa produca deformari temporare sau permanente asupra unui corp. In biologie, stresul este definit ca orice care poate produce schimbari intr-un organism, cauzeaza dereglari sau reglari ale proceselor legate de acel organism. Stresul este "raspunsul organismelor vii la solicitarea de orice natura".

 

 

Stresul mai poate fi definit si sub aspectul efectelor: "reactia mintii si a trupului la schimbare", sau "rezultatul dezechilibrului atunci cand perceptia unei persoane sau actualele abilitati si resurse sunt insuficiente pentru a face fata cerintelor unei situnatii date" sau "teama indusa unui organism care incearca sa isi pastreze normalitatea in fata potentialilor agenti care il pot afecta." Cu toate ca exista nenumarate cazuri in care locul de munca este unul placut, in care mergi cu placere, exista totusi anumiti factori care intervin in activitatea de rutina si provoaca, ceea ce specialistii numesc boala secolului: stresul.

 

 

Cu cat nivelul de stres este mai mare, cu atat angajatul incepe sa se confrunte cu probleme si la locul de munca : oboseala, pierderea capacitatii de concentrare, scaderea performantelor, iritare, demoralizare, pierderea interesului pentru activitatile de la birou etc. Pe termen lung acest stres zilnic devine cronic si creste posibilitatea ca corpul sa nu mai fie capabil sa il gestioneze asa cum ar trebui. Stresul la locul de munca poate fi definit ca fiind rezultatul cel mai daunator, fizic si psihic, ce se produce cand cerintele postului nu se potrivesc cu resursele, capacitatile si nevoile angajatului.

 

 

Neintelegeri intre angajati, lipsa unor bune conditii de lucru, prea multe sarcini efectuate in acelasi timp, lipsa unei bune pregatiri sau instruiri pentru activitatea desfasurata, incertitudinea, presiunea deadline-urilor, prea multi sefi sau o conducere prea austera, politica organizationala si/sau tipul de management etc, sunt doar cateva dintre cauzele instalarii acestui stres continuu. Iar efectele stresului la locul de munca se pot manifesta in plan comportamental, fiziologic si psihologic.

 

 

Reactii comportamentale: sunt activitati practicate deschis, pe care individul stresat le foloseste in incercarea de a face fata stresului. Ele includ: atitudini de rezolvare a problemei, de retragere si de folosire a substantelor care provoaca dependenta. Reactiile psihologice: implica in primul rand procesele emotionale si cerebrale. Reactia psihologica cel mai des intalnita este utilizarea mecanismelor de aparare (eforturi psihologice de a reduce anxietatea asociata cu stresul). Reactii fiziologice la stres: exista dovezi ca stresul la locul de munca se asociaza cu functionarea neregulata a inimii, hipertensiune, puls accelerat, cresterea colesterolului.

 

 

Stresul a mai fost asociat si cu declansarea unor boli cum ar fi cele respiratorii si infectiile bacteriene. Atunci cand stresul la locul de munca risca sa va copleseasca, este absolut necesar de luat anumite masuri:

 

 

Comunicarea

Neaparat discutati despre ingrijorari si factorii de stres cu sefii si cei de la resurse umane.

 

 

Creati un program de munca echilibrat

Analizati cu atentie programul, responsabilitatile si sarcinile zilnice de la locul de munca. Incercati sa gasiti un echilibru intre munca si viata de familie, activitati sociale si preocupari personale.

 

 

Planificati pauze la intervale regulate

Dupa sistemul "pauzele dese - cheia marilor succese", asigurati-va ca faceti pauze scurte pe tot parcursul zilei de munca. Pentru masa de pranz mergeti in aer liber (daca vremea si locul de munca va permit acest lucru) sau mergeti sa luati masa impreuna cu alti colegi de munca. Distantarea fizica, chiar si pentru moment, de locul de munca, va poate relaxa.

 

 

Ordinea activitatilor

Incepeti munca la birou cu lucruri neimportante si apoi va stresati pentru ca nu mai ramane suficient timp de sarcinile cu adevarat importante? Renuntati la acest obicei! Incepeti prin a rezolva in primul rand lucrurile urgente si abia apoi va relaxeati, uitandu-va in folderul spam din casuta de mail si sa stergeti mesajele.

 

 

Faceti mai multe lucruri in acelasi timp?

Multitaskingul suna bine, dar asta nu inseamna ca face bine omului. Probabil ca veti sfarsi cu o stare proasta si fara sa fi facut niciuna dintre sarcinile date asa cum trebuie. 

 

 

Hidratarea si alimentatia sanatoasa

Daca nu aveti un pahar de apa pe biroul, inseamna ca nu va hidratati corespunzator, iar deshidratarea conduce la aparitia si dezvoltarea stresului. Acelasi lucru se intampla si daca sariti peste pauzele de masa sau renuntati la consumul de cruditati!

 

 

Confortul biroului

Si nu este vorba doar despre un scaun comod. Modul in care va aranjati biroul conteaza extrem de mult. Biroul este locul in care petreceti aproape tot timpul la locul de munca, el trebuie sa fie primitor si sa  inspire, sa fie un spatiu apropiat de ceea ce numim "personal".

 

 

Reorganizarea ordiogramei

De multe ori angajatii nu stau "la locul lor". Testarea abilitatilor si distribuirea de sarcini dupa capacitatile fiecarui angajat, sunt o adevarata salvare pentru bunul mers al lucrului si evident reduc din stresul organizational.

 

 

Ajutorul specializat

Nu este nici o rusine sa va adresati la un psiholog, care cu siguranta va gasi un model de interventie personalizat care sa va vina in ajutor.

 

 

Sursa foto: Google.com

Perfecte