Dupa 18.00 nu mananc?

 

 "Ora, la care mananci este la fel de importanta, precum si ceea ce mananci “. Acesta este postulatul de baza al dietei “ Cina minus “ sau “ Dupa 18.00 nu mananc “. Inventata de catre americani, are la baza teoria bioritmului organismului uman, conform careia, cea mai inalta activitate metabolica si digestiva revine in orele diminetii. Ulterior, dupa amiaza- aceasta activitate scade treptat, pentru a ajunge la minim in orele serii. Astfel, se zice ca luand masa dupa ora “ principiala ” , kilogramele in plus se depun foarte rapid. 

Pentru unii, regim usor de stabilit si respectat. Pentru altii, un chin adevarat, iar rezultatul final, gustarea hipercalorica de la miezul noptii. 

 

 

 

Care este cauza acestui decalaj si care ar fi, pana la urma, adevarul?

 

Decalajul, se datoreaza, in primul rand, ritmului biologic individual al fiecaruia dintre noi. Cu totii stim, productivitatea maxima este individuala. Pentru cineva, dimineata devreme, pentru altcineva, noaptea tarziu. Fiind in orele tarzii, dar productive este extrem de dificil a respecta regula “ dupa 6 nu mananc “.

 

 

Dar! Productivitatea nocturna nu este motivul meselor tarzii, trecute de orele 21.00. Motivul principal, necesitatea de restabilire a tractului digestiv, care dureaza intre 9 si 11 ore. Inceputul restabilirii, orele 20.00. Ceea ce este consumat prea tarziu, nu se prelucreaza optim. Rezultatul, oboseala, cearcanele sub ochi si respiratia urat mirositoare dimineata. In plus, senzatia “ prea plin “ si refuzul dejunului. In consecinta, nivelul diminuat al energiei pe parcursul zilei. Iar seara, aceeasi istorie, cercul vicios repetandu-se la nesfarsit.

 

 

Metabolismul. Teoria “ dupa 6 nu mananc ” ne indica o diminuare a ratei de degradare a alimenelor, ce incepe in orele dupa- amiezii. Adevarul insa, este contrar diferit. Conform studiilor medicale recente. 

De fapt, in timpul somnului organismul nostru cheltuie aceeasi cantitate de energie. Pentru functiile vitale. Aceste cheltuieli poarta denumirea de “ Rata Metabolica Bazala “. Iar conform cercetarilor, in orele tarzii caloriile nu conteaza mai mult, decat in timpul zilei.

 

 

Cu toate acestea, unele studii medicale indica si beneficiile dietei “ Dupa 18.00 nu mananc “. In primul rand, deprinderile sanatoase, pe care le adopta cei, ce respecta acest regim. Lipsa gustarilor hipercalorice, nocturne, in special in fata calculatorului sau a televizorului. Autoeducatie, cam asa ceva. In al doilea rand, deficiul de calorii pentru o perioada mai indelungata, urmata de un dejun integral, activeaza arderea caloriilor si reduce riscul maladiilor metabolice.

 

 

 

Daca inca mai ramaii confuz, sa stii ca totul este individual.

 

De ce sa adopti dieta “ dupa 18.00 nu mananc?

 

 - Daca esti productiv in prima parte a zilei, avand posibilitatea pentru o cina mai timpurie.

 - Ai reflux gastro-esofageal, manifestat prin arsuri la nivelul esofagului, dificultati de inghitire si senzatia de “ un nod in gat “. In acest caz cina tarzie ar putea sa agraveze simptomele

 - Acest regim si-a demonstrat eficacitatea in lupta cu greutatea in plus. Daca speri la rezultate majore, o sa te contrez. 5-10 kg/ an.

 

Si toate, doar la respectarea acestui regim cu sfintenie. Daca mai adaugi antrenamentele de rezistenta, sansele ti se dubleaza, evident.

 

 

De ce sa nu adopti dieta “ dupa 18.00 nu mananc ? “.

 

 - Daca esti productiv in orele serii, iar orice activitate- necesita energie.

 - Daca suferi de antecedente de “ mancat nocturn “. O gustare usoara, corecta cu 2 ore inainte de somn te va ajuta sa nu mai apelezi la vechile obiceiuri.

 - Daca ai un regim intens de munca, care finalizeaza dupa orele 18.00, iar aceasta infometare te va aduce la crize “ de foame “ sau “ cina emotionala, de la miezul noptii “.

 - Daca adormi greu, iar cauza principala ar fi infometarea.

 - Daca suferi de fluctuatii a zaharului in sange, inclusiv in timpul somnului sau suferi de Diabet Zaharat. In acest caz, ajustarea corecta a medicatiei si a timpului gustarilor in comun cu medical endocrinolog ar fi o solutie ideala pentru tine.

 

 

 

Daca te incadrezi in cea de a doua categorie, ia aminte:

 - Nu mai tarziu de orele 20.00-21.00.

 - Cu 2-3 ore inainte de a merge la culcare.

 - Evita produsele dulci si hipercalorice. Foamea necontrolata nocturna si somnul de proasta calitate cu acesea, sunt asigurate.

 - Opteaza pentru fructe si legume ( preferabil- neprelucrate termic), cerealele integrale si lactatele.

 

Pe langa beneficiile mentionate, acestea te vor ajuta si sa ai un somn mai odihnitor. 

 

Orice alegere nu ai face, sanatatea are prioritate! Fii atent la alegerea ta!

 

Maria-Victoria Racu,

Medic nutritionist, Fundatia Bitonic

 

https://www.facebook.com/fundatiabitonic/

https://www.fundatia.bitonic.md

Sursa foto: google.com

Perfecte