Desigur- caloriile si excesul de grasimi si zahar, pe care le gasim in majoritatea tipurilor de inghetata. In goana dupa silueta de vis, dar si incercand sa nu ratam din bucuriile vietii, apelam la alte tipuri de deserturi “ sanatoase ”, inghetate menite oarecum sa ne inlocuiasca desertul preferat, pe care il tot ocolim. 

 

 

 

Oarecum, intrebarea ramane actuala- sunt aceste deserturi mai binevenite decat inghetata clasica si care sunt cazurile, in care am putea apela la ele, dar si in ce mod?

In general, conform FDA ( Food and Drug Administration), agentie federala din Statele Unite ale Americii, responsabila pentru protectia sanatatii publice, inclusiv prin controlul produselor alimentare, un anumit produs alimentar nu poate purta marca “ sanatos “ daca este fabricat cu utilizarea ingredientelor artificiale, procesate.

Iar deserturile inghetate, marcate drept “ sanatoase” si “ hipocalorice “ contin acest tip de ingrediente. Stabilizatori, guma guar, guma xantan, guma de camuba, maltodextrina, regulator de aciditate, citrat de sodiu, aromatizator identic natural, coloranti, emulgatori. Toate, de pe etichetele produselor din comert. Toate cu posibile efecte adverse, chiar si atunci cand se stipuleaza inofensivitatea aparenta a acestora. Flatulenta, discomfortul gastrointestinal, greata, diareea, sau chiar perturbarea echilibrului dintre insulina si glucagon, hormonii ce regleaza nivelul de zahar in sange. De toate putem beneficia, daca facem abuz de aceste deserturi “ miraculoase ”.

 

 

 

Credeti ca nu este posibil? 500 ml sorbet sau oricare alt desert inghetat ne poate induce cu usurinta doza “ reactiilor adverse “, de peste 45 g de indulcitori. In aceeasi ordine de idei, putem adauga si un surplus de kilograme. Rational, nu e doar despre compozitie, dar si despre cantitate.

 

Cum ne putem feri de aceste reactii ? Desigur, moderatia. In cazul intolerantei la lactoza, dar si indicatii spre evitarea excesului de grasimi, ceea ce ar indica la evitarea inghetatei clasice, consumarea acestor tipuri de deserturi in limita 150 - 200 g. 

Dar! La fel ca si in cazul celorlalte produse, atentia este solutia problemei in cauza. Alege sorbetul sau deserturile vegetale inghetate cu o lista maximal apropiata de cea naturala, luand aminte la primele trei pozitii. Ce gasesti pe ele? Apa, zahar, indulcitori, dextroza si maltodextrina? Oare chiar plin de ingrediente artificiale ar trebui sa fie desertul tau?

 

 

 

Daca nu esti multumit de compozitia produselor, pe care le gasesti pe raft, seteaza-ti ingeniozitatea. Lapte de cocos sau migdale, extract de vanilie, scortisoara. Suc de lamaie, miere de albini, banane, fulgi de ovaz. Suc fresh inghetat, cu adaos de nuci, arahide. Suc de lamaie, fructe de padure si miere. Toate mixate in blender, frumos ornamentate si congelate. Rapid, gustos si absolut practic.

 

Daca intoleranta la lactoza nu este despre tine, incearca sa te delectezi cu inghetata traditionala din frisca naturala si lapte integral. Cum o gasesti? Doar cu aceste doua ingrediente pe primele pozitii. Sau, adauga-le in inghetata ta hand made. Astfel, esti asigurat. Desert, racoare si beneficii intr-o singura combinatie. Fii atent la alegerea ta!

 

 

 

 

Maria-Victoria Racu,

Medic nutritionist, Fundatia Bitonic

 

https://www.facebook.com/fundatiabitonic/

https://www.fundatia.bitonic.md

Sursa foto: google.com, arhiva personala

Perfecte