Tendintele alimentare marca „healthy” se schimba, cercetarile cunosc inovatia. Dar unele se transforma in mituri si risca sa ne ruineze sanatatea. Doar profit comerciantilor, si atat. Iata unele dintre ele:
 
1. Zaharul brun. O alternativa sanatoasa zaharului alb? Nicidecum. Doar zahar alb, amestecat cu melasa- produs rezidual, obtinut in urma prelucrarii sfeclei de zahar sau a trestiei in zaharul alb. Cu un continut aditional minuscul de fier in ea, melasa nu are alte beneficii, aflandu-se si in cantitati mici- de la 4 la 10 % in zaharul brun din comert. Ba mai pune si niste coloranti alaturi. Cu cat mai intunecat, cu atat mai bine? Mai relaxant. Mai lejer. Mai lipsit de prudenta. Acelasi zahar- aceleasi calorii.

 


2. Snack-urile cu eticheta Fitness. Mai putine grasimi! Mai putine calorii! Mai usoare! Te ajuta sa slabesti! Un alt mit, ce urmeaza sa dispara. Preparate de obicei din cereale procesate, nuci prajite si sirop de zahar sau alti indulcitori, dupa care urmeaza o lista intreaga de aditivi- nu te va ajuta nicidecum sa te mentii in forma. Doar zaharul din sange va urca si va cobori brusc, te vei simti rapid lipsit de energie, iar surplusul de zahar se va duce in celulele de grasime. Doar acolo. Opteaza pentru o gustare hand- made. Mainutele tale, nu ale altcuiva.Cu precautie- conteaza din ce.

 

 

3. Gustarile lipsite de gluten. Glutenul- un alt demon al alimentatiei sanatoase de astazi. Pentru persoanele, care sufera de boala celiaca si sunt intoleranti la gluten- o optiune indispensabila. Pentru cei, ce alearga dupa tendinte- o irosire de resurse. Datorita cantitatii exagerate de gust- sare, zahar, grasimi saturate si condimente in gustarile “sanatoase ” lipsite de gluten. O industrie intreaga- neargumentata nici medical, nici stiintific. Daca trebuie sa eviti glutenul- alege cerealele, lipsite in mod natural de acesta- hrisca, quinoa, orez şi amaranth. Nu fulgii de cereale, gustarile si patiseria cu marca „ fara gluten” . Retine- orice produs procesat este daunator!


4. Sucurile fresh. Mai bune decat cele din comert, la sigur. Cu toate acestea- lipsite de fibre, antioxidanti si cu o buna doza de zahar in ele. Consumat nediluat, un pahar de fresh- ce contine, de fapt cateva fructe- iti sporeste rapid zaharul din sange si te poate si ingrasa. Satietatea, comparata cu cea, de pe urma consumului de fructe intregi- cedeaza considerabil. Beneficiile sucului, fata de cele ale fructelor intregi- la fel. Opteaza pentru fructele intregi!

 

5. Smoothie-urile. Perfecte pentru o gustare sanatoasa sau chiar pentru un dejun sau cina integrala, devin periculoase atunci cand le incarcam cu componente hipercalorice. Daca le prepari pe baza de suc din comert, iaurt dulce sau inghetata- uita de utilitate. Apa, verdeturile, fructele, legumele,nucile si iaurtul autentic- iata prietenii tai. Gata maruntite- trec, de fapt, repede prin stomac si scad din satietate.Iar tu risti sa mergi la frigider in curand. Astfel, utilizeaza-le ocazional, in combinatia optima.

 

Sanatos- este in primul rand natural. Oricare nu ar fi trend-ul, aceasta este regula de aur! Nu te lasa condus de el, fara a clarifica situatia.
Fii atent la alegerea ta!
 
Maria- Victoria Racu, medic nutritionist, Fundatia Bitonic

Perfecte