Cum sa lupti cu depresia: sunt pasi mici pe care ii poti face pentru a simti ca detii controlul si pentru a-ti imbunatati starea de bine.

 

 

1. Accepta-te asa cum esti

 

Depresia este un lucru comun. Afecteaza milioane de oameni, incluzandu-i chiar si pe oamenii din viata ta. Poate nu realizezi, dar ei fac fata acelorasi provocari, emotii si obstacole. Fiecare zi traita cu aceasta afectiune este diferita. Este important sa iei lucrurile in serios si sa accepti ca nu te vei simti mereu asa. Cheia tratamentului este sa fii deschisa, sa accepti problema prin care treci.

 

 

2. Daca vrei sa te plangi, fa-o, dar intr-un mod constructiv

 

Reprimarea sentimentelor pare o strategie buna pentru a face fata simptomelor negative ale depresiei. Dar aceasta tehnica este foarte nesanatoasa. Daca ai o zi proasta, este ok. Dar nu iti suprima sentimentele. Ia in considerare sa tii un jurnal legat de ceea ce simti. Atunci cand sentimentele tale se imbunatatesc, scrie si despre acest lucru. Sa vezi scaderea sentimentelor de depresie poate ajuta in procesul de vindecare.

 

 

3. Cum sa lupti cu depresia: Fii constienta ca starea ta de azi nu este si starea de maine

 

Emotiile, gandurile si starea de spirit de azi nu sunt si cele pe care le vei avea maine. Daca astazi nu ai reusit sa te ridici din pat si sa iti atingi scopurile, aminteste-ti ca vei avea si maine sansa sa incerci. Desi in unele zile poate fi dificil, in alte zile va fi mai bine. Incearca sa astepti ziua de maine ca pe un nou inceput.

 

 

4. Vezi evenimentele in mod individual, fara sa generalizezi

 

Depresia poate lua forma unei amintiri a emotiilor negative. Uneori te poti trezi gandindu-te la lucruri care au mers prost, in locul lucrurilor care au mers bine. incearca sa nu mai generalizezi. Recunoaste si partile bune. Daca te ajuta, noteaza-ti lucrurile care au mers bine si care te-au facut fericita intr-o zi. Apoi scrie si ce nu a mers bine. Daca vezi importanta pe care o acorzi fiecarui lucru, te poti axa pe lucurile care au mers bine si este un pas major care te va invata cum sa lupti cu depresia.

 

 

5. Asculta vocea depresiei' si fa opusul

 

Vocea negativa, irationala, din capul tau te poate face sa nu te ajuti singura. Totusi, daca inveti sa o recunosti, poti invata si sa o inlocuiesti. Logica este arma ta. Chestioneaza fiecare gand in mod individual, atunci cand apare. Daca te gandesti ca nu te vei simti bine la un eveniment si preferi sa stai acasa, incearca sa te gandesti ca poate ar fi mai bine sa participi, decat sa mai petreci inca o noapte singura. Poti vedea dupa un timp ca partea negativista nu este mereu realista.

 

 

 

 

6. Stabileste-ti scopuri usor de atins

 

O lista lunga cu lucruri de facut poate fi atat de impovaratoare, incat vei prefera sa nu faci nimic. In loc sa te complici cu o lista cu multe task-uri, mai bine fa-ti o lista cu unul sau doua lucruri mai mici.

 

Nu face curat in casa; doar du gunoiul.
Nu spala toate rufele care s-au adunat; doar sorteaza-le pe culori.
Nu raspunde la toate emailurile; raspunde doar la cele urgente.

 

Dupa ce ai facut un lucru minor, cauta altul, si altul. in acest mod ai o lista de lucruri pe care le poti face, nu o lista complicata, de care nu te vei apuca niciodata.

 

 

7. Premiaza-ti eforturile

 

Toate scopurile tale merita recunoasterea, si toate datile cand ai avut succes merita sa fie sarbatorite. Cand reusesti sa faci un lucru, recunoaste asta. Poate ca nu o sa vrei sa sarbatoresti cu tort si confetti, dar sa iti recunosti succesul poate fi o arma foarte importanta care te va invata cum sa lupti cu depresia. Sa te gandesti la un lucru bine facut poate fi o arma importanta impotriva vocii negative din capul tau.

 

 

8. Te poate ajuta crearea unei rutine

 

Daca simptomele depresiei te distrag de la rutina ta zilnica, stabilirea unui program te poate face sa simti ca ai controlul asupra vietii tale. Dar aceste planuri nu trebuie sa se intinda de-a lungul intregii tale zile. Concentreaza-te pe momentele in care te simti dezorganizata. Programul tau se poate concentra pe momentele de dinainte de munca, sau de dinainte de culcare. Sau poate doar pe weekenduri. Concentreaza-te sa iti formezi o rutina permisiva, dar structurata, care te va ajuta sa iti stabilesti un ritm de functionare.

 

 

9. Fa ceva ce iti place

 

Depresia te poate face sa te simti lipsita de vlaga. Poti simti mai mult sentimentele negative decat pe cele pozitive. Incearca sa te concentrezi pe un lucru care iti place, ceva relaxant, dar care sa iti dea energie. Poti canta la un instrument, poti picta sau poti merge cu bicicleta. Aceste activitati iti pot oferi un plus de energie si iti pot imbunatati starea de spirit.

 

 

10. Asculta muzica

 

Studiile arata ca muzica poate fi un mod bun de a-ti imbunatati starea de sprit. De asemenea, te poate ajuta sa iti intaresti modul in care receptezi emotiile pozitive. Muzica poate fi benefica mai ales daca este cantata de un grup, precum o trupa sau un ansamblu musical.

 

 

 

 

 

11. Petrece timp in natura

 

Natura poate avea o influenta puternica asupra depresiei. Studiile arata ca oamenii care petrec timp in natura au o stare psihica mult mai buna. Expunerea la lumina naturala poate oferi aceleasi beneficii. Poate creste nivelul de serotonina, care confera o imbunatatire temporara a starii de spirit. Poti face o plimbare la pranz sau poti petrece timp in parc. Sau poti planifica o drumetie in weekend. Aceste activitati te vor ajuta sa te reconectezi cu natura si te va invata cum sa lupti cu depresia.

 

 

12. Petrece timp cu cei dragi

 

Depresia te poate face sa vrei sa te izolezi de prieteni si familie, dar interactiunile fata in fata pot fi benefice. Daca nu ai cum sa petreci timp fata in fata, apelurile video pot ajuta. incearca sa iti amintesti ca oamenilor le pasa de tine. Ai nevoie de interactiuni, si probabil si ei au nevoie.

 

 

13. Incearca ceva complet nou

 

Cand faci acelasi lucru in fiecare zi, folosesti aceleasi parti ale creierului. Iti poti antrena creierul si neuronii facand ceva nou. Studiile arata ca, atunci cand faci ceva nou, starea ta de spirit se imbunatateste, iar acest lucru este bun si pentru relatiile sociale. incearca un nou sport, fa un lucru creativ sau invata sa gatesti ceva.

 

 

14. Fa voluntariat

 

Astfel impusti doi iepuri dintr-o lovitura – petreci timp cu alti oameni si faci ceva nou. Poti primi ajutor si de la prieteni, dar sa iesi din zona de confort iti poate ajuta mai mult starea psihica.

 

 

15. Poti folosi acest lucru ca un mod de a-ti arata recunostinta

 

Atunci cand faci ceva ce iti place sau atunci cand gasesti o noua activitate placuta, poti sa iti imbunatatesti starea fiind recunoscatoare pentru momentele frumoase. Studiile arata ca recunostinta poate avea efecte pe termen lung asupra starii tale psihice. Noteaza-ti lucrurile pentru care esti recunoscatoare.

 

 

 

 

16. Cum sa lupti cu depresia: Mediteaza

 

Stresul si anxietatea pot prelungi simptomele depresiei. Gasirea unor tehnici de relaxare te poate ajuta la reducerea stresului. Studiile arata ca activitatile precum meditatia, yoga si tinerea unui jurnal te vor face sa te simti mai conectata cu lucrurile din jurul tau.

 

 

17. Ceea ce mananci si bei poate afecta modul in care te simti

 

Nu exista o dieta magica ce sa te invate cum sa lupti cu depresia. Dar ceea ce consumi poate avea un impact semnificativ asupra modului in care te simti. O dieta bazata pe carne fara grasime, legume si cereale poate fi un bun punct de start. incearca sa limitezi cofeina, sucurile acidulate si alcoolul. Unii oameni se simt mai bine si au mai multa energie daca nu consuma zahar, conservanti si mancaruri procesate. Daca doresti, poti merge la un nutritionist.

 

 

18. Plimba-te in jurul blocului

 

In zilele in care nu vrei sa te ridici din pat, exercitiile pot parea ultimul lucru pe care ai vrea sa il faci. Totusi, exercitiile si activitatea fizica pot fi un mijloc bun de a invata cum sa lupti cu depresia. Studiile arata ca, pentru unii oameni, exercitiile pot avea acelasi efect ca si medicatia in eliminarea simptomelor depresiei. Mai mult, pot preveni viitoare episoade depresive. Daca te simti in stare, iesi la o plimbare scurta in jurul blocului.

 

 

19. Dormi suficient

 

Problemele cu somnul sunt commune depresiei. Poti dormi prea mult sau poti sa nu dormi deloc bine. Ambele pot face simptomele depresiei mai rele. Incearca sa dormi opt ore pe zi. Creeaza-ti o rutina sanatoasa de somn. Sa te duci la culcare si sa te trezesti la aceeasi ora te poate ajuta cu programul tau zilnic. Sa dormi suficient te poate face sa te simti mai echilibrata si mai energica de-a lungul zilei.

 

 

20. Cum sa lupti cu depresia: Ia in considerare tratamentul clinic

 

Poate ar fi util sa apelezi la un specialist caruia sa ii spui ceea ce simti. Un specialist iti poate prescrie un tratament care sa se potriveasca nevoilor tale. Acest lucru poate include terapie, medicatie sau tratamente alternative, precum acupunctura. Poate dura un timp sa iti gasesti tratamentul potrivit, dar poti lucra impreuna cu terapeutul tau pentru a gasi o solutie cum sa lupti cu depresia.

 

 

 

 

Sursa foto: google.com

elle.ro