Din cele 250.000 de decese inregistrate in randul romanilor, aproape 150.000 au avut cauze cardiovasculare, iar 50.000 s-au produs ca urmare a afectiunilor oncologice, conform raportului European Heart Network, publicat in anul 2017.

 

Romanii au cea mai mica speranta de viata din UE, traind cu 7 ani mai putin decat oricare european. Din punct de vedere al obezitatii, statisticile sunt ingrijoratoare, peste 51% dintre adulti sunt obezi si 41% dintre copii. Acestia sunt viitorii bolnavi, care vor trai si mai putin si vor fi scumpi pentru societate.

 

Mai mult de 100 de studii coordonate de Agentia Internationala pentru Studiul Cancerului, din cadrul Organizatiei Mondiale a Sanatatii, demonstreaza ca obezitatea se asociaza cu cel putin 13 tipuri de cancer.

 

Acesta afecteaza aproape toate organele, de la tractul digestiv, la aparatul genital feminin si masculin, si reprezinta 42% dintre cazurile de cancer nou diagnosticate. si, totusi, unde gresesc romanii?

 

„Suntem robii obisnuintelor si le urmam milimetric, chiar daca nu mai sunt adaptate vietii moderne. Consideram ca sanatatea noastra este responsabilitatea oricui altcuiva, dar nu a noastra. Asteptam parca sa vina cineva sa ne aduca sanatate, sa se ocupe de noi, iar noi ne impotrivim.

 

Sanatatea nu poate fi la oferta, nu poate cadea in sarcina altcuiva, pentru ca pretul il plateste fiecare dintre noi. si chiar daca mai gandim cateodata ca nu ni se poate intampla noua, credeti-ma, se poate. Se poate intampla oricui, mai devreme sau mai tarziu’’, spune, pentru CSID, medicul Florin Ioan Balanica, specialist in Medicina Personalizata si Nutritie.

 

Modul de viata isi pune amprenta asupra intregului nostru organism. „Sistemul medical din Romania este unul incomplet. 70% dintre bolile de care suferim sau murim se datoreaza modului in care alegem sa ne traim viata. Indiferent daca pacientul este educat sau nu in spiritul sanatatii si al preventiei, actul medical romanesc este unul incomplet si fragmentat.

 

Niciodata pacientul nu este inclus in procesul medical, nu i se explica ce i se face, si astfel, chiar daca problema medicala il afecteaza strict pe el, este aproape exclus din procesul de rezolvare al acesteia'', mai spune Dr. Florin Ioan Balanica.

 

1. Mananca 5 mese pe zi, 3 mese principale si 2 gustari. Astfel, pornesti metabolismul care o sa functioneze in parametrii normali.

 

2. Nu manca cina dupa ora 20.

 

3.  Combina corect alimentele. Nu amestecam proteinele animale: carnea, oulele si produsele din lapte, iaurtul cu fructele, si nu consumam alcool sau dulciuri imediat dupa masa.

 

4.  Masoara-ti parametrii corporali saptamanal. Proportia dintre muschi, oase, apa si grasime este fundamentala in echilibrul metabolic si sanatatea globala a organismului.

 

5. Nu depasi 1 kg in plus pe saptamana sau 2-3% de grasime. Acestia sunt parametrii care trebuie urmariti pentru stabilizarea greutatii.

 

6.  Fa miscare la 10 minute dupa fiecare masa, timp de 15-20 de minute. Astfel, ajuti metabolismul sa arda ceea ce ai consumat.

 

7. Fa sport de minim 3 ori pe saptamana, timp de 1-1,5 h. Mergi cu bicicleta, pe jos, urca scari. Nu trebuie sa mergem la sala pentru a face miscare, putem sa facem in parc, in natura. Trebuie doar sa ne propunem sa fim sanatosi.

 

8. Ai grija de postura ta, asa cum stai, tot asa iti functioneaza organele si iti circula sangele. Postura corecta porneste de la o muscatura corecta, asa ca vizita anuala la stomatolog este utila.

 

9. Programati-va mesele, activitatea fizica si inconjurati-va de prieteni cu apucaturi sanatoase. Daca doi dintre ei au apucaturi nesanatoase, vei avea si tu.

 

10.  Ganditi-va ca sunteti singurii responsabili de sanatatea voastra fizica si emotionala. Lucrati cu voi, sunteti cei mai importanti, pentru ca tot voi veti plati lipsa de grija.

 

Putina miscare, o atentie riguroasa la alimentatie, la nevoile simple umane, gandire pozitiva, dar nu utopica si fortata,  timp de calitate petrecut cu cei dragi si solutii optime pentru situatiile zilnice, acestea sunt prioritatile in jurul carora trebuie sa se concentreze existenta noastra si care duc catre sanatatea fizica si emotionala.  

 

„Nicio cura de slabire facuta pentru ca ''vreau sa intru in rochia de mireasa’, de detoxifiere dupa Craciun, de tonifiere, ‘ca sa arat bine in costum de baie la vara'', nimic nu functioneaza pe termen lung si nu da rezultatele dorite. Singura solutie cu adevarat benefica pentru corp si minte consta in redefinirea modului de viata.

 

Totul se reduce la alegeri, care sunt rezultatul educatiei si obisnuintelor noastre, haideti sa ne reeducam si sa ne cream noi obisnuinte, sa ne conturam un plan de viata si parca nici timpul nu va mai zbura atunci atat de repede!’’, adauga specialistul.

 

Sursa foto: Google.com

Csid.ro