Te-ai surprins vreodata punandu-ti intrebari de genul: „Oare ce a vrut, de fapt, sa zica?', „Unde a fost aseara, cand l-am sunat si nu mi-a raspuns?', „Oare ce-si doreste cu adevarat de la relatia noastra?', „Pot sa am incredere in el?”. Daca raspunsul este da, atunci acest articol este pentru tine. 

 

Cand incerci sa adormi, sa te concentrezi la un proiect de la birou sau chiar si atunci cand ai o conversatie relaxata cu partenerul tau, pur si simplu te loveste de undeva, din adancul mintii tale, un val de intrebari, in care sunt adunate toate indoielile, incertitudinile si ingrijorarile legate de relatia voastra. Mai ales atunci cand iubitul tau este la o distanta de sute sau chiar mii de kilometri si nu v-ati mai vazut de saptamani sau luni, esti tentata sa umpli golul cu fel si fel de supozitii. Evident, suspiciunea poate aparea si cand traiesti cu partenerul tau sub acelasi acoperis, dar, cum spuneam, distanta amplifica totul. De aceea, este important sa stii sa-ti controlezi gelozia si sa-ti gestionezi emotiile negative. 

 

 

 

Cand ai o relatie la distanta, nu prea poti sa verifici lucrurile direct, asa ca esti tentata sa-ti imaginezi sau sa ghicesti ce se intampla cu partenerul tau (desi exista, bineinteles, si varianta de a-l crede pe cuvant!). Iar daca esti de felul tau mai geloasa (o trasatura, cu siguranta, dobandita in urma unei tradari dintr-o relatie anterioara) este cu atat mai greu sa te concentrezi doar pe fapte si nu pe scenarii din imaginatia ta. De aceea, trebuie sa depui eforturi suplimentare de a ramane conectata la realitatea relatiei voastre, punand sub semnul intrebarii propriile ganduri si presupuneri negative 

 

 

Interactiunile la distanta cu partenerul tau sunt prea pretioase ca sa le lasi contaminate de gelozie. Si chiar daca tu esti convinsa ca nu te vei da de gol, tonul vocii, limbajul corporal, alegerea cuvintelor, pauzele din conversatie te vor trada. Iar asta, cu siguranta, nu va consolida relatia voastra, ci din contra, o va eroda si ii va grabi sfarsitul. 

 

S-ar putea sa nu-ti poti controla grijile si sa incepi sa pui intrebari incarcate de acuzatii, chiar daca nu asta a fost intentia ta cand ati inceput conversatia. Iar asta va duce la tensiune, conflicte si distantare emotionala intre voi. 

 

 

Asadar, daca ai tendinta de a fi geloasa si esti implicata intr-o relatie la distanta, trebuie sa pui la punct o strategie care te va ajuta sa-ti controlezi trairile negative si sa te reconectezi cu partenerul tau: 

 

1. Trebuie sa intelegi ce anume iti declanseaza sentimentul de gelozie

 

Devii geloasa atunci cand partenerul tau vorbeste de o anume activitate („am iesit aseara la o bere cu baietii”) sau cand mentioneaza o anumita persoana („m-am intalnit cu Iulia, fosta mea colega de liceu”). Incearca sa aduci in discutie asta cu partenerul tau, dar fara patima si fara acuzatii gratuite. Pune intrebari suplimentare (ca sa aduni mai multe informatii), dar cu tact si fara sa para o investigatie sau un interogatoriu. Cel mai important este ca, atunci cand formulezi aceste intrebari, sa nu transpara vreo intentie acuzatoare. Aminteste-ti ca scopul tau nu este sa-ti prinzi partenerul cu minciuna, ci sa-ti inlaturi tu suspiciunile. Prin urmare, foloseste cuvinte care sa va aduca mai aproape si nu care sa-l puna pe el intr-o situatie defensiva.

 

 

 

2. Sparge tiparul experientelor anterioare!

 

Atunci cand analizezi factorii declansatori ai crizelor de gelozie, probabil ca vei identifica traume anterioare care te fac sa devii suspicioasa si in relatia prezenta. Alunga gandurile de genul: „O sa ma insele, asa cum a facut-o si fostul!” sau „E la fel ca toti barbatii cu care am avut de-a face! Cum as putea avea incredere in el?!”. Incearca sa te raportezi strict la prezent si sa operezi doar cu fapte concrete, nu cu prezumtii de vinovatie.

 

 

3. Controleaza-ti modul de a reactiona

 

Evident, este usor de spus, dar mult mai greu de pus in practica. Atunci cand simti ca esti pe punctul de a declansa o criza de gelozie, pur si simplu distrage-ti atentia cu ceva! Si, mai ales, nu actiona in acel moment (cu alte cuvinte, nu pune mana pe telefon!). Asculta o melodie care te calmeaza, iesi la o scurta plimbare, fa un exercitiu de respiratie sau vorbeste cu o prietena (doar in acest caz, poti atinge telefonul!). Nu uita: atunci cand iti controlezi gelozia, nu o faci doar pentru relatia voastra, ci mai ales pentru tine!

 

 

Sursa foto: Google.com

elle.ro