Buna ziua, Alexandru. Bayshop.com, daca nu ma insel, ofera servicii de livrare pentru marfurile cumparate online din SUA si Europa?
Ar trebui sa adaug cateva clarificari, dar, in proportie de 80%, acesta este serviciul nostru principal.
Mi-a venit in minte o istorioara de la inceputul anilor 2000. Te deranjeaza daca fac o mica digresiune?
Daca se refera la transportul maritim din America, atunci, te rog, o poti relata. Bayshop.com implineste zece ani in luna martie a anului viitor, asa ca ma intreb cum erau serviciile de livrare acum 20 de ani.
Ei bine...Pe atunci, amazon.com era un site de unde puteai cumpara doar carti si CD-uri. Ba mai mult decat atat – te bucurai de o libertate nemarginita – puteai asculta cate 20-30 de secunde din fiecare track si intelege cate ceva din piese. Ma pasionau „cubanezii” la acea vreme si ii tot cautam pe oriunde la Chisinau si Moscova, insa Buena Vista Social Club – bunicii cubanezi foarte colorati – nu erau de gasit decat pe amazon. Am procedat in felul urmator: am gasit niste cunostinte din America prin ICQ (era un serviciu de mesagerie), ei au cumparat CD-ul de pe amazon, care le-a fost livrat acasa. O luna mai tarziu, prietenii mei erau in trecere prin acel oras american, asa ca mi-au luat discul si l-au adus in Moldova. In Moldova, de asemenea, erau in trecere, asa ca mi-au lasat CD-ul la parintii lor din Anenii Noi. Am ajuns sa imi gasesc cubanezii de la Buena Vista Social Club intr-o casa pitoreasca din Anenii Noi, printre gainile si iepurii din curte, la cateva luni dupa ce a inceput intreaga epopee si am fost extrem de fericit.
Acum ai primi CD-ul in sase zile. Timpul mediu de livrare de la depozitul nostru Bayshop.com din America este de 6,2 zile din ziua expedierii. Din Europa dureaza doua zile din ziua expedierii, iar expedierea se face o data pe saptamana.
In urma cu 20 de ani, nici nu s-ar fi putut visa la asa ceva...
Nici acum zece ani. De aceea am si ales aceasta nisa. "Durerea" a fost deosebit de pregnanta in acea perioada, caci problema nu era doar ca majoritatea magazinelor online americane nu livrau in Moldova, ci chiar si efectuarea platilor din Moldova era problematica.
Si ati reusit sa eliminati aceasta „durere”?
Bineinteles. Mai mult decat atat, acceptam atat plata cu cardul, cat si cash.
Totusi, cand vorbiti de livrare, va referiti doar la livrarea cumparaturilor facute online?
In principiu, asa este. Ne-am infiintat propriul serviciu postal si am inceput sa livram colete din Chicago si New York la depozitul nostru din Delaware, iar de acolo expediem deja bunuri in Moldova si Ucraina.
Detineti un serviciu postal propriu?
Exact. In 2017, a fost adoptata Legea nr. 36 privind serviciile postale si, in baza acesteia, am deschis un oficiu postal propriu. In Moldova, dispunem si de un terminal postal propriu cu post vamal. De altfel, in 2021 am devenit cel mai mare transportator de corespondenta din America, lasand in urma atat Posta Moldovei, cat si DHL.
Asadar, ce se intampla daca valoarea unui obiect depaseste 200 de eur?
In acest caz, va putem ajuta cu toate procedurile vamale. Desi, de cele mai multe ori, o puteti face online. Livram coletele in toata Moldova, fie le puteti ridica dvs de la depozitul nostru de pe str. Mihai Viteazu, 27.
Daca nu este un secret comercial – cate colete din SUA livrati pe an?
In jur de 130.000 de colete pe an.
Impresionanta cifra! In ceea ce priveste serviciile de logistica – cate persoane aveti in echipa?
Nouasprezece la Chisinau, cinci in America, trei la Kiev, alti trei in Romania si o serie de subcontractori obisnuiti.
Asadar, faceti afaceri nu doar in Moldova?
Facem afaceri in Ucraina de patru ani, in Rusia de peste doi ani, iar in Romania suntem de un an.
Cat costa serviciile dumneavoastra?
Percepem intre 7 si 10 dolari per kilogram pentru livrarile din America si doi euro per kilogram pentru livrarile din Europa. Daca cumparati prin intermediul nostru, platiti si un mic comision de gestionare a tranzactiei. Iar, de curand, am lansat un nou serviciu in care multi oameni nu cred la inceput, dar pe care ulterior il folosesc cu placere.
Despre ce serviciu este vorba?
Despre livrarea gratuita a marfurilor din Europa. "Hiturile" in acest domeniu sunt Zara si Decathlon. Plasati o comanda pe site-ul BayShop, iar noi rascumparam si livram bunurile la domiciliul dumneavoastra. Altfel spus, o noua achizitie va costa exact suma pe care ati achitat-o pe site.
Inteleg ca acest lucru este posibil datorita anumitor norme fiscale din Europa?
Intr-adevar. Atunci cand cumparati online pe cont propriu, nu puteti profita de ele. Insa noi, in calitate de companie care exporta bunuri din Europa, ne bucuram de aceste beneficii, ceea ce ne ofera posibilitatea de a le livra gratuit.
Voi avea in vedere. Cel putin in ceea ce priveste articolele sportive. Apropo, cu un asemenea volum de comenzi, ma intreb cat de des trebuie sa expediati ceva extraordinar?
N-as spune ca de multe ori. Ei bine, oamenii au inceput sa comande jucarii erotice mai des, cu atat mai mult cu cat comanda este anonima, adica curierul nu stie ce livreaza in cutie. Totusi, acest segment nu poate fi numit extraordinar. O comanda extraordinara a fost o livrare recenta din America – o aripa pentru avion. Este cel mai mare colet din cate imi amintesc.
Sunteti in afacerea BayShop din prima zi?
Da. Intr-o perioada, primeam eu insumi comenzile. Apropo, recent a fost atat de placut, cat si nostim, sa citesc intr-una dintre recenziile privind serviciile noastre, recunostinta unei cliente, care isi amintea cum, in urma cu 10 ani, eu eram cel care ii luase comanda.
Din cate vad, afacerile BayShop continua sa creasca?
Da. Clientii au apreciat pe masura aplicatia noastra mobila, prin care puteti usor monitoriza comenzile, primi notificari si contacta rapid serviciul de asistenta pentru clienti. Anul viitor planificam un nou serviciu de logistica. Nu voi intra inca in detalii, dar acesta va creste, de asemenea, confortul utilizarii serviciilor noastre pe ultima suta de metri. Dar principalul motor al cresterii noastre este cresterea numarului de tranzactii ale clientilor in comertul online. Acest lucru a fost vizibil in special in timpul pandemiei, dar sunt sigur ca si dupa ce aceasta se va incheia, obiceiul de a cumpara online va ramane. Este convenabil, iar de acum si foarte rapid. Rezumand, livrarea prin BayShop dureaza doar doua zile din Europa si sase zile din SUA, din momentul in care bunurile ajung in depozitele noastre.