Cel mai popular parfum din lume are un nume simplu care nici macar nu necesita traducere. Spunem acelasi lucru despre continutul unei sticle laconice in afara timpului - combinatia inefabila de note pare sa repete fraza lui Coco: „Miroase a femeie”. In cinstea aniversarii a 100 de ani, va vom spune cum Chanel №5 a devenit o revolutie in lumea parfumieriei si ce mari femei au intruchipat estetica parfumului in campaniile publicitare.

Cum a fost creat parfumul
In 1921, Gabrielle Chanel si parfumierul Ernest Beau au prezentat lumii un nou parfum la numarul cinci. S-a nascut in laboratorul lui Beau de pe Coasta de Azur, in Grasse, casa parfumurilor de atunci.
Dar ideea de a crea primul parfum al Casei a aparut si mai devreme in sudul Frantei - la Monte Carlo, unde Chanel s-a odihnit cu printul rus Dmitry, nepotul lui Nicolae al II-lea. Atunci decizia de a-ti crea propriul parfum nu parea la fel de logica ca la vremea noastra: la inceputul secolului, parfumeria era departe de moda si era clar separata de ea ca o meserie complet diferita.
Printul Dmitry l-a prezentat pe Gabriel fiului fostilor parfumieri ai curtii regale rusesti, Ernest Bo, care la varsta de 17 ani a fost repartizat la Ralla, primul parfumier francez din Rusia.

Compozitia aromelor
In ciuda modei parfumurilor din acea vreme, unde parfumul unei flori a fost luat ca baza, Chanel cere sa vina cu o compozitie complexa care sa semene cu o rochie creata din multe detalii.
Asa a aparut piramida inovatoare a aromei: intr-o sticla fara ornamente, 80 de elemente au fost amestecate simultan, dintre care unele sunt pastrate in cea mai stricta incredere pana in prezent. La notele de trandafir mai, iasomie (a aparut in compozitie la cererea lui Coco), ylang-ylang si lemn de santal, s-au adaugat aldehide, cu care Bo a experimentat mult timp. Datorita acestor compusi sintetici volatili, notele florale sunt mai usoare si mai aerisite ca sunet. Pentru prima data in istorie, acestea au fost folosite intr-o concentrare atat de mare - acest pas in timpurile moderne a adus glorie casei de parfumuri si a stabilit stacheta pentru toate aromele ulterioare ale marcii.
Potrivit parfumierului, desenele sale au fost inspirate de Cercul polar, a carui frumusete nordica rafinata sfideaza dezlegarea.
Chanel a ales cel de-al cincilea parfum dintre cele prezentate - astfel numarul a devenit talismanul ei de mai multi ani. La o intalnir, ea a programat cel mai adesea spectacole: colectiile erau prezentate in mod traditional pe 5 februarie sau 5 august.
In 1986, Jacques Polge a creat Chanel # 5 Eau de Parfum, care reinterpreteaza originalul intr-un mod nou, dar pastreaza cel mai important lucru - complexitatea sa misterioasa.
Se stie ca notele de varf formeaza aldehidele semnate, floarea exotica de ylang-ylang din Comore si neroli din Grasse. Notele de inima apartin inca iasomiei Grasse si trandafirului mai, special cultivat pentru Chanel. Vanilia din Insula Reuniunii si lemnul de santal sunt responsabile pentru pragul moale si profund. Peste zeci de alte componente, cele mai exigente „nasuri” trebuie doar sa ghiceasca.

Campaniile publicitare Chanel nr. 5
Deoarece nu a devenit inca un clasic mondial, parfumul s-a bucurat de o popularitate deosebita in America si apoi a „migrat” fara probleme in Asia. Zvonurile despre el s-au raspandit in intreaga lume atat de repede incat, in timpul eliberarii Parisului in timpul celui de-al doilea razboi mondial, strada Cambon a fost umpluta cu zeci de soldati - toti au stat in randuri catre butic pentru a aduce celor dragi sticla ravnita.
Mai tarziu, casa parfumurilor s-a indreptat catre femeile din intreaga lume pentru a intruchipa ideea de feminitate si forta in campaniile publicitare # 5.
In 1937, Chanel insasi a devenit fata parfumului. Nu numai ca i-a provocat pe parfumieri prin invadarea teritoriului lor, dar ea insasi a pozat pentru publicitatea noutatii in camera de hotel Ritz.

1954 este marcat de Marilyn Monroe, care a imortalizat parfumul in celebrul ei citat. Apoi, intrebata de un jurnalist despre ce poarta pentru noapte, Monroe a raspuns: „Doar cateva picaturi de numarul 5”. Dupa aceea, sticla a devenit ferm asociata cu vedeta de film, iar vanzarile au crescut imediat. Dar actrita nu a devenit chipul Chanel in timpul vietii sale - doar in 2013 a fost lansata o reclama pentru parfumul cu Marilyn ca omagiu pentru marea femeie care s-a indragostit de marele parfum.
In 1959, Susie Parker a devenit fata parfumului. Dupa ambasadorul neoficial Marilyn, multe actrite au visat sa prezinte un parfum legendar. Asta a facut modelul si actrita Parker, aparand in videoclipul promotional al lui Richard Avedon sub memorabilul slogan „Fiecare femeie care traieste pe pamant iubeste Chanel # 5.”

In 1971, Catherine Deneuve, impreuna cu Chanel, au creat una dintre cele mai populare reclame ale vremii. Pe afis nu exista sloganuri - portretul actritei si sticla transparenta vorbesc mult mai elocvent despre parfum. Fotografia lui Deneuve de Richard Avedon a jucat, de asemenea, un rol semnificativ: a adaugat si mai mult rafinament parfumului pentru anii urmatori.

In 2004, actrita de la Hollywood, Nicole Kidman, a fost onorata sa atinga legenda franceza. Apropo, reclama de trei minute cu participarea ei aminteste oarecum de blockbuster-urile in care Nicole este obisnuita sa joace - Baz Luhrmann a filmat-o pentru 42 de milioane de dolari. Acest videoclip este inca considerat unul dintre cele mai scumpe din istoria industriei publicitare.

In 2009, parfumul este promovat de Audrey Tautou, ceea ce nu este surprinzator: in acelasi an a interpretat-o pe creatorul numarului 5 in filmul Coco de Chanel. In reclama, actrita sefilmeaza in obiectivul lui Baz Luhrmann, repetand succesul reclamei anterioare - videoclipul noir cu o nota de estetica a filmului „Amelie” a devenit de mult timp un clasic al publicitatii parfumurilor.

In 2014 si 2016, modelele Gisele Bundchen si Lily-Rose Depp au reusit sa devina fetele parfumului. Reprezentand doua generatii diferite, ele demonstreaza puterea parfumului: este dincolo de varsta, timp si loc - se potriveste absolut oricarei femei care indrazneste sa-l poarte.
In 2020, Chanel a anuntat ca actrita franceza Marion Cotillard a devenit noua fata a # 5. Ea, ca un magnet, atrage imagini pe ecran care nu pot fi uitate. Unul dintre acestea a fost noul rol al actritei in campania publicitara a principalului parfum pentru femei de aproape 100 de ani.
„Am fost intotdeauna fascinata de Chanel House. A fost ceva la el care m-a facut sa visez. De fapt, este dificil sa descrii un vis care s-a implinit. Am simtit instantaneu o legatura cu parfumul nr. 5 - acesta nu este doar un parfum, este o opera de arta, in care exista ceva magic ", spune Cotillard despre cooperarea cu casa parfumurilor.
Regizorul Johan Renk indeplineste visul lui Marion si o trimite pe luna cu o sticla in mana. Tinuta de aur irizata pe actrita este o noua interpretare a rochiei purtate de insasi Gabrielle Chanel. Rezoneaza cu suprafata lunara si se reflecta in stelele din jur, impotriva carora are loc un dans fascinant a doi indragostiti. Judecand dupa intensitatea emotiilor, era visul lor - sa fie transportati aici doar impreuna intr-un nor gros de aroma.

Apropo, actrita a repetat un dans frumos cu barbatul viselor ei timp de exact cinci zile - aceasta magie in jurul numarului norocos i-ar fi placut cu siguranta insasi Coco, care credea in semne.

Marion recunoaste ca inca din adolescenta a visat sa devina femeia pentru care a fost creat parfumul nr. 5, ceea ce s-a intamplat odata cu lansarea unei noi campanii publicitare in cinstea a 100 de ani de la legendarul parfum.

