Psihologul Aurelia Balan-Cojocaru iti spune cum sa iti ajuti copilul sa meargacu placere la scoala. Uneori poate fi greu de acceptat ca micul ghematoc este un adult in devenire, care aspira cu o energie nesfarsita la viata de om mare. La nastere, el poseda potentialitati si predispozitii, este fragil si neajutorat, insa de-a lungul anilor va deveni parte integranta a unei societati complicat organizate. Treptat, copilul incepe sa faca primii pasi intr-o lume a uriasilor, capata autonomie, initiativa, isi satisface nevoi variate, invata sa se comporte "ca un om mare”.

 

 

Pentru ca examenul  “prima zi de scoala” sa fie trecut cu brio, se munceste cu mult timp inaite. Pregatirea copilului pentru scoala presupune atingerea de catre acesta a unei stari de disponibilitate pentru activitatea de invatare, stare psihologica necesara momentului de debut scolar.

 

 

Pregatirea emotionala este foarte importanta. Daca pentru adulti este de o insemnatate majora asigurarea materiala (hainute, rechizite, carti, plati suplimentare),  pentru copil este vital confortul psihologic care va sta la baza personalitatii sociale, a comportamentului si a relationarii  micului scolar. Perceptia care o are copilul despre scoala este direct proportional cu ce i s-a povestit despre aceasta institutie in ultimile luni. Este total gresit ca copilul sa inteleaga scolarizarea ca pe o pedeapsa, ca pe un chin, un negativ obligatoriu. La fel distorsionant ar fi ca in prezenta lui sa se discute urat despre invatatori sau personalul scolii, despre alti colegi ori parintii acestora.

 

 

In primele doua luni de la institutionalizare copii plang, prima misiune a parintelui e sa ii inteleaga cauza acestui plans. In linii mari doua ar fi motivele pentru care copii plang cand merg la scoala: din alint si de singuratate! Fiecare parinte, cunoscand cum a fost crescut copilul, poate sa inteleaga de unde vine disconfortul lui emotional. Daca copilului i-a fost oferit prea mult, i s-au satisfacut toate capriciile, regulile si orarul institutiei scolare ar putea sa nu-i convina. La polul opus, un copil care a crescut intr-o familie unde nu a vazut norme si valori, si-a petrecut timpul in jocuri online si singuratate, se va face mai dificil acceptat in colectiv si disconfortul nu se va lasa mult asteptat. In cadrul contextului interpersonal, in care se dezvolta copilul, conteaza foarte mult calitatea interactiunilor intrafamiliale, raporturile de comunicare dintre parinti, dintre acestia si copil, ele avand o influenta puternica asupra pregatirii psihologice a copilului pentru scoala. Pana la intrarea la scoala, dezvoltarea lingvistica, cea afectiva si cea mentala sunt puternic influentate de familie.

 

 

O categorie aparte de copilasi sunt cei depresivi, pentru acestia suportul unui specialist este absolut necesar in perioada de incluziune scolara. Sa nu uitam ca activitatea primara a copiilor este aceea de a se juca, pentru a le fi mai usor, trebuie sa li se prezinte scoala ca pe o forma de joaca evoluata. Locul jucariilor clasice va fi luat de carti, vor fi mai multi copii, deci activitatile o sa fie mai captivante, astfel jucandu-se, copilul se va dezvolta. Tot prin joc prescolarii sunt invatati sa socializeze, sa se responsabilizeze, sa inteleaga ca actiunile lor intotdeauna au urmari, sunt incurajati sa isi dezvolte gandirea independent, le sunt educate emotiile si neaparat se pune un accent sporit pe comunicare.

 

Odata respectate aceste aspecte, adultului nu ii ramane decat sa-si sustina copilul si sa-l sprijine in momentul de debut. Sa nu uitam ca un copil care se afla la un moment de debut nu are experiente legate de spatiul educational in care se integreaza. Aceste necunoscute ii provoaca o stare de nesiguranta si un stres suplimentar. Deci neaparat se va discuta cu copilul despre scoala in ansamblul ei, despre invatatori, colegi. O vizita la scoala, in sala de clasa, il va ajuta sa se  obisnuiasca cu mediul, sa-l exploreze. Este util sa existe si o intalnire a parintelui si a copilului cu profesorii care vor preda. O discutie despre asteptarile reciproce poate fi un punct forte pentru un bun start.

 

 

Nu e de neglijat regimul zilnic, inca din august copilul se va culca la ora 21.00 si va fi trezit catre 07.00, pentru a se instaura un ritm biologic de somn. Pe parcursul zilei i se vor distribui activitati care ii vor antrena atat inteligenta emotionala, cat si pe cea rationala, va fi corect alimentat si i se vor face un set de analize clinice pentru a avea un tablou cat mai complet despre starea sanatatii celui mic. Daca perioada de adaptare scolara este una dificila, este indicat sa se apeleze cu incredere la un psiholog, care va gasi cu siguranta ustensilele necesare pentru a face din debutul scolar o experienta placuta!


 

Sursa foto: Google.com, osearaperfecta.protv.md

Perfecte