Anxietatea sanatoasa, sau prudenta, ne ajuta de fapt sa ne tinem sub control propriile emotii si sa facem fata situatiilor dificile sau periculoasa, intr-o maniera cat mai eficienta. Ea implica precautie si vigilenta si preintampina pericolul potential. Anxietatea nesanatoasa, sau panica, are consecinte contrare, precum pierderea controlului asupra propriei persoane si imposibilitatea de a face fata intr-un mod eficient riscurilor si problemelor cu care ne confruntam.


Ea, deseori, ia forma panicii, terorii, ororii, fobiilor, tremuraturilor, clantanitului din dinti, balbaielilor si a tuturor afectiunilor fizice si psihosomatice care ne atrag atentia, asupra potentialelor,pericole, dar care interfereaza de cele mai multe ori cu preintampinarea adecvata a amenintarilor reale. Anxietatea, sau ingrijorarea sanatoasa, se bazeaza intotdeauna pe o spaima rationala sau realista.


Astfel, de exemplu, daca incercati sa traversati o strada nesemaforizata, foarte aglomerata, veti simti frica absolut justificata ca puteti fi lovit de o masina, deci ranit sau chiar omorat. De ce? Pentru ca exista o probabilitatea destul de realista ca acest lucru sa se intample. In mod asemanator, daca aveti un serviciu bun, dar continuati sa intarziati, sa-i spuneti sefului ca este un om de nimic si sa indepliniti prea putine din sarcinile care va revin, veti nutri teama realista de a fi penalizat sau concediat.


Si asta pentru ca, date fiind conditiile mentionate, este foarte posibil ca acest lucru sa se intample. Asadar, temerile noastre realiste majore apar pe baza propriilor observatii ca ceva rau, chiar distructiv, se poate intampla si daca actionam intr-un anumit fel si a probabilitatii ca acel lucru care ne ingrijoreaza sa se imtample.


Daca ne comportam necorespunzator fata de anumite persoane ostile, este foarte posibil ca ele sa actioneze in detrimentul nostru.


Atentie! Temerile realiste ne dau de stire ca ceva rau ni s-ar putea intampla daca ne manifestam intr-un anumit fel si ne avertizeaza corespunzator sa nu adoptam respectiva strategie de actiune daca nu vrem sa ni se intample asta.


Cum puteti face diferenta dintre anxietatea sanatoasa si anxietatea maladiva? Prin cercetarea atenta a realitatii si prin utilizarea legilor probabilitatii. Ne putem da seama de instalarea anxietatii nesanatoase in cele trei situatii de mai jos:


1. Cand ignorati faptele cunoscute, atunci ajungeti sa fiti convinsi, de exemplu ca lifturile sunt periculoase, chiar daca cei care le folosesc nu sunt niciodata raniti sau nu mor din cauza lor.


2. Cand spaimele nerealiste sunt exagerate sau generalizate la extrem. Din cauza ca ati auzit ca o persoana a ramas blocata in lift timp de trei ore, va puteti gandi in mod nejustificat ca asta i s-ar putea intampla cu usurinta, oricarei persoane, inclusiv voua.


3. Cand vedem lucrurile doar in alb si negru, fara nuante intermediare de gri. De exemplu daca ni se intampla sa ramanem blocati doua ore in lif, avem tendinta de a ne raporta doar la pierderea respectiva ca la un lucru absolut neplacut, vedem totul ca pe o catastrofa, cand e posibil sa fi castigat altceva in acele doua ore in care am stat degeaba si ne-am gandit (ca nu aveam altceva de facut), cum ar fi o idee extraordinara pentru afacerea ce vrem sa o incepem.

 

Cu alte cuvinte, anxietatea nerealista, constituie in mare parte, consecinta unui mod inadecvat de gandire generalizat, si care de altfel, le este destul de comun fiintelor umane. Daca asa stau lucrurile, fiecare dintre noi este predispus, practic, la manifestari anxioase atat realiste cat si nerealiste, la frica rationala dar si la cea irationala si astfel devenim rapid prudenti si ingrijorati in confruntarea cu riscurile si pericolele din jur, dar si la fel de exagerat de ingrijorati, chiar panicati.

Perfecte