Insasi etimologia termenului sugereaza acest lucru; cuvantul „comunicare” provine din limba latina; communis inseamna „a pune de acord”, „a fi in relatie” sau „a fi in legatura cu”, desi termenul circula in vocabularul anticilor cu sensul de „ a transmite si celorlalti”,” a impartasi ceva celorlalti”.

 

Din perspectiva psihosociala, actul comunicarii semnifica mult mai mult decat simpla transmitere de informatie: este vorba de racordarea a doua universuri existentiale si spirituale, in care actul interpersonal capata dimensiuni sociale si culturale care il transced. Prin intermediul limbajului interior trairile psihologice cele mai subtile capata consistenta, forma si valoare; ulterior, trairile astfel obiectivate prin limbaj pot da continut unor relatii interpersonale si sociale, continut fara de care orice forma de comunicare umana este de neconceput.
Nevoia unei comunicari efective si eficiente nu are un caracter de noutate, aceasta fiind recunoscuta Inca de secole. Necunoasterea principiilor fundamentale ale comunicarii, ignorarea rolului si sensului acesteia vor conduce la deteriorarea sistemului valorilor morale la nivel macrosocial.



Exista 6 nevoi relationale fundamentale (in acelasi timp ele reprezinta si obiectivele oricarui proces de comunicare):

1. nevoia de a spune;
2. nevoia de a fi inteles;
3. nevoia de a fi recunoscut;
4. nevoia de a fi valorizat;
5. nevoia de a influenta;
6. nevoia de intimitate;

 

1. Nevoia de a spune

Este nevoia de a transmite informatii celor din jurul nostru. Permanent simtim nevoia sa spunem ceva, sa aratam, sa explicam, etc. Daca simtim nevoia sa spunem ceva semnificativ pentru noi si nu o facem, transmiterea informatiei se va realiza involuntar, inconstient, intr-un mod mascat (Ex: prin stari de tensiune, anxietate, agresivitate, sau chiar somatizari in cazul unui mesaj negativ refulat).
Dar cum si ce spunem?
Comunicarea se realizeaza:
• 10% prin cuvinte. Mesajul verbal trebuie sa fie: clar, simplu, usor de urmarit, sa utilizeze un vocabular adecvat persoanei cu care vorbim.
• 30% prin tonul vocii (variatii ale Inaltimii sunetelor, taria lor, rapiditatea vorbirii, calitatea vocii)
• 30% se realizeaza prin expresia privirii si a fetei (un zambet, o Incruntare, contactul vizual direct sau evitarea acestuia, durata contactului vizual etc)
• 30 % se realizeaza prin expresia Intregului corp - gesturi (miscari ale mainilor care sustin mesajul), pozitia corpului, orientarea acestuia fata de interlocutor, proximitatea, contactul corporal;
Deci mintea si corpul reprezinta un sistem complex prin care comunicam - ele trebuie sa se sustina una pe alta.

Din totalul sentimentelor transmise de o persoana: 
• 7 % se transmit prin intermediul cuvintelor 
• 38 % se transmit prin tonul vocii
• 55 % prin expresia fetei si postura.

 

2. Nevoia de a fi ascultat, auzit, inteles

Intr-o relatie suntem Intotdeauna 3: eu, tu si relatia dintre noi. In momentul In care spun ceva, important este ca mesajul sa ajunga la celalalt in acelasi fel in care l-am transmis, adica sa fiu receptat si inteles.
Teste efectuate cu privire la ascultare au demonstrat ca o persoana obisnuita isi poate aminti numai 50 % din ceea ce a ascultat (daca este chestionata imediat) si numai 25% dupa 2 luni.

3. Nevoia de a fi recunoscut

In orice schimb informational intre doua sau mai multe persoane, deci in orice proces de comunicare inter-personala aparenevoia de a fi recunoscut: nevoia ca celalalt sa constientizeze prezenta mea, valoarea informatiei pe care o transmit, etc.Nevoia de a fi recunoscut functioneaza In stransa legatura cu urmatoarea nevoie, aceea de a fi apreciat.

 

4. Nevoia de a fi apreciat

Este nevoia de a avea sentimentul ca sunt importanti pentru persoanele cu care stabilesc relatii de comunicare. Traim intr-o societate in care nu suntem apreciati la adevarata valoare.
Vedem intotdeauna ceea ce nu a facut celalalt, nu si ceea ce a facut. Aceste parti negative, repetate de mii si mii de ori sterilizeaza relatiile, slabesc increderea in fortele proprii, in capacitatile noastre de a realiza ceva. 
Ex: Un angajat duce la bun sfarsit un proiect foarte important pentru firma. Obtine o prima, care nici macar nu este oferita direct de sef, ci ii este oferita odata cu salariul de la contabilitate. El nu va simti aprecierea pentru ceea ce a facut. Uneori un simplu "Bravo", spus cu sinceritate, face mai mult decat orice prima.
Macar din cand In cand (la anumite intervale de timp), conducatorul organizatiei trebuie sa ofere aprecierile sale directe angajatilor, pentru a oferi feed-back-ul necesar alimentarii imaginii de sine (sunt important pentru sef, pentru organizatia in care lucrez", "conducerea isi da seama de valoarea mea si de importanta mea pentru firma" etc).

 

5. Nevoia de a influenta

Nevoia de a influenta reprezinta nevoia de a provoca o reactie, o schimbare de opinii, credinte, comportamente, atitudini.

Mijloace pentru Imbunatatirea capacitatii de a influenta:
a. Clarifica-ti obiectivele. Daca stii clar care este rezultatul la care vrei sa ajungi transmitand un mesaj, sustinand o conversatie, etc, iti va fi mult mai usor sa obtii ceea ce vrei.
b. Structureaza-ti gandirea. Deseneaza sau vizualizeaza harta mentala a modului cum vei ajunge sa obtii rezultatul. In acest fel iti va fi mult mai usor sa urmezi pasii necesari pentru a ajunge la obiectivul stabilit.
c. Pregateste-te sa influentezi. Atrage cat mai multe informatii cu privire la tema conversatiei. Strange cat mai multe informatii cu privire la interlocutorul tau: afla cum gandeste, ce tip de prezentare are mai mari sanse de a il influenta verbal, vizual, sau ambele; gaseste puncte comune pentru a putea initia conversatia: interese comune etc.
d. Asigura-ti timpul necesar pentru conversatie. Asigura-te inca de la inceputul conversatiei ca ai timp sa parcurgi etapele stabilite anterior pentru atingerea obiectivelor propuse.
e. Argumenteaza. Prezinta-ti cu claritate obiectivele conversatiei, argumenteaza-ti ideile.
f. Recapituleaza. Din cand in cand, in timpul conversatiei, recapituleaza concluziile intermediare la care ai ajuns. Asta te va ajuta sa stii permanent unde te aflii (comparand cu harta mentala realizata) si cat mai ai de parcurs pana la atingerea obiectivului final.
g. Foloseste mijloace vizuale. Folosirea mijloacelor vizuale asigura reamintirea de catre interlocutor a unei cantitati mai mari de informatie din intregul care a fost trimis.

 

6. Nevoia de intimitate

Nevoia de intimitate - fiecare dintre noi avem "gradina noastra secreta" acea parte din noi pe care nu o vom pune nimanui niciodata. De asemenea avem partea noastra de intimitate "in doi" - acea parte pe care o putem impartasi numai cu partenerul si care nu va fi transmisa niciodata mai departe de relatia de cuplu.

Perfecte