Medicul dentist Mihaela Dan ne ofera cateva sfaturi pentru ca aceste alimente sa fie consumate fara a afecta, totusi, si aspectul dintilor.
Oricat de mult ne-ar placea, unele alimente si bauturi coloreaza dintii: cafeaua, ceaiul, vinul, unele legume si fructe (in special afine, coacaze, sfecla rosie, citrice etc.), sucul de rosii, bauturile carbogazoase - deoarece produc in smaltul dentar microcavitati in care adera mult mai bine substantele colorate.

 

“Pentru ca la multe dintre aceste alimente nu putem renunta, urmatorul cel mai bun lucru pe care il putem face pentru dantura noastra este preventia. Desi coroanele dentare, fatetele si albirea profesionala pot face ca dintii sa arate mai puternici si mai stralucitori, alegerea cea mai sanatoasa (si mai ieftina!) este evitarea aparitiei cariilor si a petelor prin intermediul unei bune igiene dentare si prin consumul intr-un mod moderat si cu atentie a alimentelor care pot pata dintii”, recomanda dr. Mihaela Dan.

 

Iata cateva sfaturi pentru protejarea dintilor fara a ne limita placerile culinare!


Folositi paiului

Cafeaua, ceaiul, sucurile carbogazoase si nu numai, bauturile pentru sportivi si vinul pot pata dintii din cauza aciditatii lor. Consumul lor cu paiul va reduce contactul acizilor si substantelor cromogene cu dantura si, implicit, riscul de colorare. “Ceaiurile de toate felurile, inclusiv cel alb, s-a dovedit ca pateaza dintii si erodeaza smaltul.

 

La fel, nu numai vinul rosu poate decolora dintii, ci si cel alb – care, in mod surprinzator, este chiar mai acid decat cel rosu si poate provoca mai multe daune. Limitarea consumului acestor bauturi va fi benefica atat pentru sanatatea orala, cat si pentru sanatatea noastra generala”, spune specialistul ortodont.

 

 

Consumati fructe si legume benefice

O dieta benefica pentru dinti poate reprezenta un avantaj in pastrarea unui zambet frumos si sanatos.“Fructele si legumele tari, bogate in fibre, curata prin efectul mecanic dintii si stimuelaza fluxul salivar ce spala dintii. alunele, nucile, migdalele etc. indeparteaza partial depunerile de pe dinti, datorita faptului ca sunt tari, iar proteinele pe care le contin protejeaza smaltul dentar. Nu in ultimul rand, legumele verzi - brocolii, spanac si unele tipuri de salate - contin fier, ce formeaza la nivelul smaltului o bariera protectoare impotriva acizilor”, explica specialistul ortodont.

 

 

Optati pentru branzeturi

Branza protejeaza dintii de acizi prin reducerea pH-ului si prin continutul de calciu, proteine si fosfor. Nu intamplator francezii, rafinati consumatori de vinuri, asociaza vinul cu branzeturile.

 

 

Clatiti frecvent gura cu apa

Uneori, alimentele care pateaza dintii nu pot fi evitate, multe dintre ele fiind alegeri sanatoase, insa exista anumite trucuri care ne pot proteja de efectele lor negative asupra dintilor. 

 

“Eliminarea din dieta a fructelor de padure, spre exemplu, nu este o optiune, insa putem preveni decolorarea dintilor ca a urmare a consumului lor. Un prim pas este sa nu permitem alimentelor si bauturilor care cauzeaza pete sa ramana in gura pentru mult timp, fiind recomandat ca ele sa fie mestecate si inghitite rapid. De asemenea, imediat dupa consumarea alimentelor colorate este indicat sa ne spalam pe dinti. insa cum acest lucru nu este intodeauna posibil, o alternativa la indemana este clatirea gurii cu apa, pentru a indeparta acizii si substantele colorante”, recomanda doamna doctor Mihaela Dan, specialist ortodont.

 

 

Apelati la guma de mestecat

Folosita pentru o scurta perioada imediat dupa masa, guma de mestecat inlocuieste partial periajul, spaland dintii prin stimularea fluxului salivar si curatandu-i prin miscarile limbii si ale obrajilor.

 

 

Nu ratati periajul profesional si air-flow-ul

 Atat periuta profesionala, cat si jetul de apa cu bicarbonat al air-flow-ului, sunt cele mai eficiente metode profesionale de curatare a microdepunerilor de pe suprafata smaltului.

 

Sursa foto: Google.com

Csid.ro