Intamplarea prin care margarina a devenit cunoscuta ca un produs care promoveaza sanatatea este aproape fascinanta. Margarina a fost preparata sau inventata pentru prima oara de chimistul francez Hipppolyte Mège Mouriès, in anul 1860 si era o sursa importanta de grasimi ce inlocuia untul, mult mai scump. Ce-i drept, margarina era considerata “untul saracilor”, deoarece era consumata, in special, de cei care nu isi permiteau sa ia unt. Chimistul batea seul de vaca cu sare si lapte, il lasa la racit si apoi il framanta pentru a deveni tartinabil. Se poate spune ca era un fel de grasime pe paine.


 

Cand producatorii de alimente si-au dat seama ca publicul consumator devenea constient ca grasimile saturate (grasimi provenite din surse animale) nu sunt bune pentru sanatate, au inceput sa inlocuieasca „grasimile saturate” cu acizi transgrasi – uleiuri nesaturate la care s-a adaugat hidrogen, ceea ce le-a conferit o consistenta suficienta pentru a fi utilizate in procesul de pregatire a margarinei. Astazi margarina este prezentata frecvent ca fiind „produsa din grasimi polinesaturate” (grasimi provenite din surse vegetale), insa unii producatori omit sa mentioneze ca uleiul este transformat in margarina prin saturarea lui cu atomi de hidrogeni, astfel incat temperatura de topire sa se apropie de cea a untului. Din pacate, prin procesul de hidrogenare se produc grasimi modificate chimic numiti acizi grasi trans sau grasimi trans, care s-au dovedit a fi daunatoare sanatatii.

 

 

 

 

Studiile stiintifice au aratat ca acizii grasi trans provoaca deteriorari prin cresterea nivelului de colesterol LDL, care se lipeste de peretii arterelor si restrictioneaza fluxul de sange, in timp ce scaderea este provocata de niveluri de colesterol HDL, care ne protejeaza de bolile de inima.Exista, de asemenea, unele dovezi controversate conform carora grasimile trans pot creste riscul de diabet zaharat, riscul de cancer si chiar interfereaza in functionarea creierului. Unii oameni de stiinta cred ca structura chimica a grasimilor trans afecteaza celulele creierului si perturba sistemele normale de mesagerie, care contribuie la hiperactivitate in cazul copiilor. Excesul de grasimi trans putând afecta si dezvoltarea fatului.


 

Totusi, de curand, s-a constatat ca pana si cantitatile reduse de acizi transgrasi pot sa mareasca nivelul colesterolului rau, marind in cele din urma si riscul de aparitie a diabetului. Ca reactie la ingrijorarea legata de sanatate, multe companii straine au pus deja la punct retete de margarina care nu contin acizi transgrasi. Va recomand sa studiati atent eticheta si sa alegeti produsele cu 0 acizi transgrasi si nu mai mult de 2 g de grasimi saturate la o lingura, ingredientul principal fiind uleiurile lichide. Daca pe eticheta se mentioneaza un continut de 0 g acizi transgrasi, produsul respectiv poate totusi sa contina acesti acizi transgrasi insa in cantitati mai mici de 1 g la portie. O alimentatie inteligenta este o alimentatie asumata, constientizata!

Sanatate va doresc!


www.theia.md, Nutritionist Victoria Ursu

Sursa foto: google.com

Perfecte