Stilul alimentar ne determina. Omnivor, pesco-vegetarian, semi-vegetarian, vegetarian sau vegan. In orice caz, alegerea produselor conteaza. Dar si mai mult conteaza ceea, ce avem in bucataria noastra. Ceea, ce putem cu usurinta pune in farfurie si oferi copiilor nostri. Ceea ce hraneste, si nu doar ne umple cumva stomacul.

 

 

 Bineinteles, fiecare bucatarie e specifica. Iar gusturile nu se discuta. Se discuta doar utilitatea. Indiferent de stilul tau alimentar. Iata cateva alimente, care nu ar trebui sa lipseasca din bucataria ta:

 


1. Condimentele. Importanta acestora nu se rezuma doar la proprietatile gustative. Multe dintre ele si-au demonstrat, pe parcursul istoriei, proprietatile medicinale- antidiabetice, antioxidante, antiinflamatoare , antimicrobiene si chiar anticancerigene. Importa doar alegerea si compatibilitatea. A ta si a condimentului. Pentru a afla- incearca.

 Scortisoara, menta, turmericul, busuiocul, boia de ardei dulce si iute, ghimbirul, rozmarinul, usturoiul, piperul negru si frunza de dafin- iata unii dintre prietenii bucatariei tale. Gust si beneficiu in acelasi pachetel.

 

 

 

 2. Lamaia. Bogata in vitamina C, fibre si antioxidanti, este si un acidifiant absolut necesar in bucataria ta. Utilizeaz-o, alaturi de condimentele mentionate la marinarea legumelor, a carnii, in salate si in supe. Absolut natural si benefic. In schimbul otetului sintetic- proiflamator si generator de boli stomacale.

 

 

3. Fructele. Desigur ai un cosulet cu dulciuri in bucatarie. Ce pui in el? Fursecuri, napolitane, bomboane, biscuiti? Toate pline de zahar si ulei de palmier. Incearca sa le inlocuiesti cu fructele de sezon. Cele, ce iti vor mari nivelul de energie, dispozitie si te vor scapa de foamea necontrolata. Crezi ca nu genereaza fericire? Fals. Pune alaturi si putina ciocolata neagra 85- 90 % cacao. Rezultatul nu se va lasa asteptat.

 

 

4. Cerealele integrale. Desi pe parcursul evolutionarii nutritiei si-au schimbat pozitia de la baza piramidei nutritiei cu doua pozitii spre varf, micsorandu-si cantitatea recomandata in dieta zilnica, nu au disparut complet. Bogate in fibre, vitaminele grupei B, Magneziu, Fosfor si Mangan te vor ajuta sa ramai plin de energie si forta intreaga zi. Opteaza pentru cele integrale: orezul brun, ovazul cu pregatire de peste 15 minute, hrisca, malaiul grunjos si faina integrala de grau. Uita de cele procesate. Ele contin doar glucide rapide, care te vor obosi in scurt timp.

 

 

 5. Nucile si semintele. Esti obosit de terciul banal de dimineata, iar gustarile tale pe parcursul zilei se rezuma la patiserie? Rezerva un loc in bucataria ta pentru nuci si seminte. Arahide, migdale, caju, fistic, alune de padure, dar si nucile locale, iti vor asigura doza de fibre, proteine si acizi grasi esentiali. Fara foame pe parcursul zilei si burtica generata de patiserie.

Iar semintele de chia, susan alb si negru, de in si floarea soarelui iti vor infrumuseta terciul de dimineata, salata sau orice vei gati in bucataria ta.

Rapid si sanatos. La sigur. In cantitati moderate- obligatoriu.

 

 

 

 6. Legumele. Bineinteles, cele de sezon. Bineinteles, nu doar cartofii si morcovul, bogate in amidon. Bineinteles, dupa preferinte. Pentru ca e mancarea vie din farfuria noastra, care dizolva concentratele, cum ar fi produsele animaliere. Pentru ca contine, pe langa vitamine, minerale si fibre- apa, in proportii diferite- sursa existentei noastre.

 

 

7. Uleiurile. Sper ca nu te-ai gandit la prajit, ci la forma cruda a lor. Opteaza pentru variantele nerafinate, preferabil presate la rece. Astfel vei obtine acizii grasi esentiali si vitaminele A si E in forma lor neschimbata. De fiecare data cand le pui pe tigaie- de fapt, distrugi totul. Ba mai adaugi si radicali liberi, absolut nocivi pentru sanatatea ta.


 Iar acum priveste bucataria ta. Ce gasesti in dulapuri si in frigider? Iti aduc oare aceste alimente sanatate sau doar iti umplu oarecum stomacul?

 

Maria-Victoria Racu, medic nutritionist,
Fundatia Bitonic

https://www.facebook.com/fundatiabitonic/?ref=bookmarks

 

https://www.fundatia.bitonic.md/

Sursa foto: Google.com

Perfecte