Care sunt , totusi argumentele ambelor parti in aceste directii diametral opuse?

 

 

De ce da?

• Nutrientii. Laptele contine 18 din cei 22 nutrienti indispensabili organismului. Printre aceştea se numara calciu, magneziu, zinc, fosfor, potasiu, vitaminele E si a grupului B .
• Controlul apetitului. Studiile medicale americane demonstreaza diminuarea apetitului pe parcursul zilei al persoanelor, ce obisnuiesc sa consume lapte in prima parte a zilei.
• Dantura si scheletul. Consumul regulat al laptelui de catre copii si adolescenti demonstreaza o crestere a masei osoase a acestora si diminuarea riscului fracturilor. Datorita calciului, potasiului si magneziului. In cazul adultilor- se reduce riscul dezvoltarii cariilor dentare.
• Prevenirea diabetului zaharat. Cateva studii medicale o confirma. Efectul se datoreaza proteinelor din lapte si a capacitatii acestora de a mentine zaharul din sange in limitele admisibile.
• Sanatatea inimii. Omega 3 si potasiul- iata elementele din lapte, implicate in acest proces.

 

De ce nu?

• Acneea si alte afectiuni ale pielii. Un studiu medical recent demonstreaza aceasta interdependenta in cazul adolescentilor- consumatori ai laptelui cu grasime redusa sau degresat. Cauza posibila ar fi lactoza si proteina din zer.
• Reactiile alergice. Mai mult de 5 % copii dezvolta reactii alergice la lapte si produsele lactate. Adultii de asemenea pot fi implicati in acest proces. O cauza ar fi antibioticele, care nimeresc nemijlocit in hrana animalelor producatoare de lapte.
• Intoleranta la lactoza. Laptele de vaca poseda cel mai mare procentaj de lactoza din toate tipurile de lapte consumat in prezent. Mai mult de 75 % din populatia globului sufera de intoleranta fata de acest glucid din lapte. Recomandarea ar fi introducerea, in schimb, a produselor lactate fermentate, in care nivelul de lactoza este cu mult mai mic. Atentie la cantitati. Acestea nu ar trebui sa fie prea mari.

Astfel, recomandat copiilor si adolescentilor, aflati in perioada de dezvoltare, dar din surse ecologice, fara careva incluziuni chimice- laptele integral, nedegresat este mai putin recomandat persoanelor trecute de aceasta varsta. Nivelul enzimei, ce degradeaza laptele este in scadere, iar in rezultat- digestia este ingreunata.

 

Iar acum, noutatea cea buna: daca ai ales, din careva motive sa renunti la lapte, exista o multime de alternative, pentru care poti opta, neducand lipsa de nutrienti.
Laptele de migdale, laptele de cocos, boboasele, pestele, nucile si produsele de mare- toate capabile sa ne inlocuiasca consumul de lapte. Toate bune si eficiente. Fii atent la alegerea ta!
 
Maria-Victoria Racu, medic nutritionist,
Fundatia Bitonic

 

Perfecte