Cresterea si performanta lor depinde de educatie, dar un rol important il are nutritia, iar intr-o tara in care la fiecare colt de scoala se gaseste un chiosc cu alimente, care nu ar trebui sa faca parte din meniul copiilor nostri, nu este usor sa alegem mancarea.

 

Cei mai multi parinti citesc, se informeaza despre nutritia copiilor, dar informatiile sunt contradictorii. Ce este astazi potrivit, maine este complet interzis si de nemancat. Mai apoi apare conflictul intre generatii, bunicii fiind ferm convinsi ca fac bine nepotilor daca ii indoapa cu prajituri, ca doar sunt facute in casa. si o fac cu toata dragostea, evident. 

 

Medicul Florin Ioan Balanica, specializat in Medicina Personalizata si Nutritie, explica pentru CsiD ce ar trebui sa manance un scolar ca sa nu ajunga supraponderal.

 

,,Eu am fost un copil supraponderal si mai tarziu un adult obez, asa ca mi-a fost foarte greu sa imi regasesc echilibrul metabolic si sa slabesc. si asta pentru ca obiceiurile alimentare se invata in copilarie, in primii 7 ani de viata'', adauga medicul Balanica.

 

Vremurile se schimba, dar odata cu ele si obiceiurile alimentare, apar produse care ne atrag printr- un marketing agresiv. In alimentatie nu trebuie insa sa ne cucereasca ofertele si asocierea alimentelor. In cautarea cadoului dorit, copilul confunda mancarea nesanatoasa cu premiul si isi formeaza obisnuinte nepotrivite.Colectivitatea isi pune si ea amprenta, cum sa mananci tu sanatos cand toti ceilalti mananca chipsuri?

 

,,Esti aproape exclus daca nu vrei sa bei din amestecul colorat de lichide, care se numeste suc sau shake, dar care numai natural nu este.Nici mie nu imi este usor, medic si tata fiind, dar perseverenta este calea spre succes. Nu avem alta solutie. Daca renuntam, vom regreta mai tarziu. Copiii nostri depind de noi si de educatia pe care le o oferim. totodata, noi trebuie sa fim exemple, nu se poate sa mancam fast food in fata lor, dar lor sa le cerem sa manance brocoli’’,  sustine medicul.

 

Cum procedam

Implicam copiii in achizitia de alimente si le explicam diferentele dintre eleimplicam copiii in gatitul mancarurilorLimitam greselile si le controlam pe cat se poateNu premiem copiii cu mancare , in special cu dulciuriii invatam sa aleaga intre sanatos si nesanatos.

 

Mancare si activitate fizica

Alimentatia in timpul scolii difera de cea din timpul vacantelor.  Diferenta majora vine din partea pachetelului de la scoala, care, de cele mai multe ori, este nepotrivit, intrucat contine preponderent carbohidrati.

 

Totodata, meniul scolilor, chiar daca este avizat de nutritionisti, imi aminteste tot de mancarea de cazarma, cu mult ulei, gris, cartofi, faina si paine. tocmai de aceea trebuie sa ii invatam pe copiii nostri sa distinga nutrientii, nu caloriile. sunt oricum prea mici pentru asta, dar necesarul de calorii poate fi obtinut si dintr -o bucata de slanina cu cartofi si din carnea cu legume de culoare verde. Beneficiul este insa diferit. 

 

Copiii trebuie sa manance raportat si la activitatea fizica. De aceea, este bine sa ii indemnam catre un sport, individual sau de echipa. Chiar daca pare timp pierdut, nu este. sportul si scoala trebuie sa se imbine intr- un mod echilibrat.

 

Cum poate arata un meniu

 

Micul dejun: iaurt degresat cu cereale integrale, maxim 2 linguri, in functie de activitatea fizica ( cereale - orz, ovaz, hrisca, nu musli sau cu diverse arome.

 

1-2 felii paine prajita, cu legume de culoare verde si carne alba slaba sau branza skaba cu marar sau oua (1 ou integral si 2 albusuri).
Gustarea 1: este gustarea de la scoala, unde recomand consumul de fructe. Exista caserole de plastic cu capac potrivite pentru sandwich sau fructe. Fructe recomandate: mar, zmeura, capsuni, ananas, kiwi.

 

Pranzul: daca pranzul este oferit la scoala, este bine sa nu se consume si desert. Daca elevul merge apoi la o activitate fizica, poate consuma orez sau 1-2 felii de paine usor prajita. in cazul in care pranzul se serveste acasa, recomand un singur fel de mancare, supa, ciorba, salata sau tocanita, care sa contina carne alba sau rosie si legume, preferabil de culoare verde. De exemplu: supa de vita cu legume, salata de vara cu peste alb, piept de curcan la gratar cu piure de brocoli, somon cu linte verde.

 

Gustarea 2: poate fi un probiotic, adica iaurt, chefir sau sana, cu un procent de grasime de 2-3% sau, daca copilul face multa miscare, un sandwich dintr-o felie de paine prajita, legume de culoare verde si peste/carne alba slaba.

 

Cina: nu trebuie sa depaseasca ora 20.
Poate sa fie o supa de legume cu carne, dar fara galusti sau taitel, o mancare de legume cu curcan, ambele gatite fara ulei. Este bine sa ne culcam cu o usoara senzatie de foame si sa consumam la cina alimente care ne ajuta sa avem un somn odihnitor.

 

Nu sunt adeptul gustarilor in pat, dupa ora 20, pentru ca acestea duc la obisnuinte nepotrivite si crestere in greutate.

 

Noi am pregatit ghiozdanele, caserola pentru gustare si pantofii noi. Ne vedem la scoala, dar nu uitati, copiii de astazi sunt viitorii adulti. Modul de viata acum se invata, iar noi trebuie sa le fim exemplu. stilul de viata este raspunzator de 70% dintre bolile de care sufera si sfarsesc romanii.

 

Sursa foto: Google.com

Csid.ro